Annons:
Etikettallmänt
Läst 1249 ggr
Tant Grön
6/18/19, 8:50 PM

Fördelar med att odla mat på balkongen

1. Man har nära till det man odlar.
2. Inga mördarsniglar.
3. Inga rådjur eller harar som äter upp din mat.
4. Lätt att titta till odlingen varje dag.
5. Man får plats med förvånansvärt mycket även på en liten balkong.

Annons:
NiklasTyreso
6/20/19, 2:26 PM
#1

Jag odlar mer chilli än jag kan äta varje år på balkongen! Dels prövar jag några nya olika sorter varje år, men jag odlar bara en och samma baccatum chili varje år och det är min egen baccatum korsning som jag renodlat i flera år. Balkongen ger mig möjlighet att skapa min egen chilli sort som är god, lagom stark, ger tidig frukt och har ett växtsätt som passar i balkonglåda!

Eda
9/3/19, 6:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

I våras fick jag fyra tomatplantor av min dotter, de har gett mig inte mindre än c:a 4 kg småtomater och fler kommer. De flesta har jag ugnstorkat och lagt i olja och en del ugnstorkat och fryst. 
För övrigt matnyttigt på balkongen har jag amerikanska björnbär, lite kryddväxter och en ranglig vinbärsplanta.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

NiklasTyreso
10/27/19, 5:37 PM
#3

Jag skördade en liter chili på balkongen idag, för i natt ska det bli frost. Det var några roccoto peppar, en hel del baccatumpeppar (peruansk) och några habanero och en Sarit Gat, ennnum chili från Balkan som är god med alla former av kål-rätter. Totalt har jag i år skördat mer än fyra liter chili, för jag har fyra burkar med renas och insaltad chili i kylen nu. Innan rensning var det nog minst det dubbla!

Pyttelite
10/31/19, 9:16 PM
#4

#3 Vilken imponerande skörd - det är så roligt när det går bar och att man orkar ta hand om skörden också.

Härligt att ha en smak av sommaren till vintern.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Eda
11/29/19, 6:31 PM
#5

Hör och häpna en av mina  balkongtomatplantor ger fortfarande frukt, dock i dockskåpsformat, en del Tomater är inte större än ärtor!

Den plantan var mycket senare än de övriga och har just nu i november slutat blomma. Plantan planterade jag om i en blomkruka för ett par veckor sedan och fick flytta till köket där den kontinuerligt skördas!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Pyttelite
11/29/19, 8:00 PM
#6

Smakar säkert ljuvligt!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Eda
11/29/19, 10:11 PM
#7

Ja, de är konstigt nog goda fast de bara får lite sol nu.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: