Annons:
Etikettallmänt
Läst 1556 ggr
Sattyg
3/27/19, 2:27 PM

Klätterväxt på balkong

Jag är komplett novis på balkongodling, jag kan plantera om nyköpta blommor och där nånstans sträcker sig min kunskap.

Nu har jag blivit sugen på att plantera någon slags klätterväxt på Min balkong i söderläge, men jag vet inte vilken växt jag ska välja eller hur man gör. Min balkong ligger som sagt i söderläge och solen gassar på från kl 10-20 ca. Jag skulle vilja ha en växt som är relativt lättskött, som tål sol och gärna luktar gott. 

Vad för slags kärl planterar man i? Nåt man ska tänka på vid plantering? Är det försent att plantera nu i april och förvänta sig att växten ska hinna växa till sig till sommaren? Som ni märker behöver jag hjälp 🙂

Annons:
Grace2009
3/27/19, 2:52 PM
#1

Jag sätter brytsockerärtor i balkonglåda med spaljé bakom. Nu kanske du inte vill odla mat på balkongen, men jag kan tänka mig att luktärt skulle fungera så också? Tänk på att vattna väldigt ofta, det torkar fort i söderläge (min balkong vittrar mot sydväst 😃)

Tant Grön
3/27/19, 3:06 PM
#2

Blomsterböna kan man ha. Klematis om man vill ha någon perenn.

Pyttelite
3/27/19, 9:58 PM
#3

Slingerkrasse och fjärilskrassen är lättodlade växter. Även blomman för dagen och svartöga är trevliga att spaljeväxter.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sattyg
3/28/19, 7:50 AM
#4

Tack för alla tips! Ska kolla upp det 😊

NiklasTyreso
3/29/19, 9:39 PM
#5

Spanska flaggan är trevlig oxå!

NiklasTyreso
3/30/19, 10:51 PM
#6

När det är varmt, i söderläge, torkar krukorna snabbt, men planterar du i stora krukor tar det längre tid för jorden att torka ut. Så, unna dina plantor stora krukor med mycket jord så slipper de torka ut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: