Annons:
Etikettallmänt
Läst 987 ggr
Tant Grön
1/10/19, 1:19 PM

Har ni börjat planera än?

Har ni börjat fundera på vad ni skall odla i år, kanske redan sått något? Chili t.ex. kan man ju så nu.

Annons:
Grace2009
1/10/19, 2:12 PM
#1

nä, inte alls faktiskt. Ska så sockerärtor som vanligt, men har tyvärr inte så många ärtor kvar så hoppas de tar sig så jag kan spara utsäde till nästa år. Köpte jordgubbsplantor och smultronplantor ifjol, så får se om de har överlevt vintern på balkongen. Annars vet jag inte alls vad jag ska ha på väggen. Ska försöka med gurka i år igen, och rädisor och spenat lär det väl bli igen. men det är liksom repris från förra sommaren.

I år ska jag däremot så ärtorna inomhus innan de får komma ut. Ifjol blev det kallt och de flesta ruttnade innan de hann gro 😭 3 ynka plantor blev det och de växte jättekonstigt och dåligt.

Tant Grön
1/11/19, 11:06 AM
#2

Inte jag heller. Tror inte jag skall ha chili i år. Använder mest torkad från Korea numera, eller rökt chipottle. Men snart dags att ta fram fröerna och börja planera.

NiklasTyreso
1/19/19, 3:11 PM
#3

Jag har några chillisorter som tar tid på sig att utvecklas, så jag sådde dem i september och har haft extra belysning på dem hela vintern. Nu är de 20 cm höga. De snabbare chillina och andra växter ska jag så nu i februari. Snabba plantor ex gråärt sår jag tre veckor innan de kan bo på balkongen. Jag har redan nu trångt i köksfönstret, med chillisorter, mynta, pelargoner, ashwagandha och Bacopa (medicinalväxt). Men det måste gå att få plats med mer.

Tant Grön
1/19/19, 7:20 PM
#4

#3 Så klart att det går att få plats med mer. Jag har hyllor i alla fönster, plus ett förråd med lysrör där jag odlar. Hyllorna går lätt att ta bort när dom inte behövs.

NiklasTyreso
2/8/19, 12:04 AM
#5

Intressant med hyllor i fönstret! Hemmabygge? Hur får de stabilitet på en liten fönsterbräda?

Tant Grön
2/8/19, 10:36 AM
#6

#5 Ja, ett hemmabygge, varför köpa när man kan göra själv. 🙂
Man kan göra eller köpa två konsoler i trä, liknande den här: https://www.sekelskifte.se/product/gammaldags-hyllkonsol-tra-c3-stor-konsol
Dom skruvas fast en på var sida med spetsen vänd inåt rummet, om du förstår vad jag menar. Spetsen skall inte gå utanför fönsterramen. Så lägger man på en bräda som vilar på konsolerna. Man kan ju göra med flera brädor om man vill. Om fönstret är långt kan man sätta en passande brädstump som stötta i mitten under varje bräda.

Annons:
NiklasTyreso
2/18/19, 11:47 PM
#7

Bra tips!

NiklasTyreso
2/24/19, 12:27 AM
#8

Jag kommer slänga några plantor som jag satte i höstas och bara spara habanerona. Jag har sått mer habanero nu i februari, en gul skrynklig och en Israelisk jättestor sort, förutom Cheirio de Resiffe habanerona som jag har 2st 30 cm höga plantor av redan. Även manzanon är 30 cm. I miniväxthuset har min egen baccatumchilikorsning till balkongen kommit upp och elefantpeppar från Balkan som ska stå på kolonin. Physalisen har oxå grott och ska stå på kolonien. Några kronärtskockor har skickat upp de flesta bladen med. Jag har 3 godislådor med 2 dm höga ashwagandha, Indisk ginseng, som nog får växa på kolonin i sommar.

Upp till toppen
Annons: