Annons:
Etikettbildtrådar
Läst 1322 ggr
NiklasTyreso
2018-09-07 18:35

Läkelöken blommar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bifogar bild där läkelökarnas stänglar syns i förgrunden över annan grönska (balkongen är knökfull!). Läkelöken doftar tungt av honung 😃 När jag är på balkongen blandas dess doft med min basilika och med aue de collongne mynta. Läkelöken kom till Sverige på 17- eller 1800-talet från Sydafrika. Redan på 1800-talet använde kloka gummor växten utvärtes medicinskt. Den innehåller en geleliknande vätska som är starkare än aloe. Den befrämjar blodcirkulationen i huden samtidigt som den lindrar inflammation. Jag har haft nytta av den efter både huggormsbett och fästingar (men på eksem ska man ta den mildare aloens vätska). På engelska kallas läkelöken pregnant onion för att små lökar börjar att växa under yttersta skinlagret på de stora lökarna, det är så de blir fler. Den är om jag förstått det rätt en lilja. På sommaren trivs läkelökarnas ute, men när hösten kommer tar man in krukorna och ställer dem i ett söderfönster. De tål inte frost. Eftersom de kommer från savannen har jag givit mina kaktusjord och växtnäring på sommaren.

Annons:
Upp till toppen
Annons: