Annons:
Etikettinglasad-balkong-och-växthus
Läst 1843 ggr
[Thiah]
7/14/18, 2:20 PM

Bladlöss...

Jag har fått bladlöss på balkongen ( via chiliplantor som vi fick utifrån) och försöker få bort dem… Det går sådär. Men min undran är, dödar dom mina blommor? Alla plantorna frodas, blommar och ger frukt trots lite bladlöss. Räcker det att bara hålla efter bladlössen? Eller måste jag få död på dom alla?

Annons:
Carmarino
7/14/18, 2:49 PM
#1

Håll efter dem noga. De sprider sig annars. För många år sedan så fick jag bladlöss på växterna på Min balkong. De gick till och med på gräslöken.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Thiah]
7/14/18, 7:08 PM
#2

Ja jag är noga med dom för dom hamnar ju överallt tillslut

Åsa S
7/14/18, 10:24 PM
#3

Hittar du bladlusfiender i naturen ex. nyckelpigor och deras larver, blomflugelarver, stinksländelarver så sätt dem på plantorna de är bra på att äta upp bladlössen

NiklasTyreso
7/17/18, 12:40 AM
#4

Nyckelpigor tycker jag är bra ute. Får man in bladlöss ex om man vädrar eller har öppen balkonger, då är bara att slänga plantorna inne och börja om. Ute har mina chilliplantor alltid klarat av att ge frukt trots att de ibland får löss. Olika sorter och olika chili plantor drabbas olika av bladlöss, så pröva en annan sort nästa gång.

[Thiah]
7/17/18, 2:32 PM
#5

#4 de som drog in bladlössen var en present så vet inte alls vad det är. Men alla plantor ger frukt så ingen panik

Le_Frok
7/31/20, 5:29 PM
#6

Fördelen med balkongplantor är väll att de ofta är i krukor, Bär in dem i badkar/ducsh och ducsha grundligt med kallt vatten. Står de i jord så sätt dem i plastpåse innan så du kan kan gå över dem ordentligt.

Annons:
Pyttelite
8/9/20, 7:37 PM
#7

Jag använder en blandning av yes/såpa och vatten för att ta kål på bladlössen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


NiklasTyreso
9/3/20, 2:18 PM
#8

Såpvatten funkar för stunden men efter ett par veckor är det lika mycket igen. Såpvatten dödar även nyckelpigor som äter bladlöss, blomflugelarver som äter bladlöss och spindlar som äter bladlöss. För mig är bättre att släppa ut massa nyckelpigor (och spindlar) på balkongen. Plantor och sorter som får mycket bladlöss, de odlar jag aldrig mer. Bara de som är mer motståndskraftiga odlar jag igen.

Upp till toppen
Annons: