Inglasad balkong och växthus

Bladlöss...

2018-07-14 14:20 #0 av: Thiah

Jag har fått bladlöss på balkongen ( via chiliplantor som vi fick utifrån) och försöker få bort dem... Det går sådär.

Men min undran är, dödar dom mina blommor? Alla plantorna frodas, blommar och ger frukt trots lite bladlöss. Räcker det att bara hålla efter bladlössen? Eller måste jag få död på dom alla?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2018-07-14 14:49 #1 av: Carmarino

Håll efter dem noga. De sprider sig annars. För många år sedan så fick jag bladlöss på växterna på min balkong. De gick till och med på gräslöken.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-07-14 19:08 #2 av: Thiah

Ja jag är noga med dom för dom hamnar ju överallt tillslut

Anmäl
2018-07-14 22:24 #3 av: Åsa S

Hittar du bladlusfiender i naturen ex. nyckelpigor och deras larver, blomflugelarver, stinksländelarver så sätt dem på plantorna de är bra på att äta upp bladlössen

Anmäl
2018-07-17 00:40 #4 av: NiklasTyreso

Nyckelpigor tycker jag är bra ute.
Får man in bladlöss ex om man vädrar eller har öppen balkonger, då är bara att slänga plantorna inne och börja om.
Ute har mina chilliplantor alltid klarat av att ge frukt trots att de ibland får löss.
Olika sorter och olika chili plantor drabbas olika av bladlöss, så pröva en annan sort nästa gång.

Anmäl
2018-07-17 14:32 #5 av: Thiah

#4 de som drog in bladlössen var en present så vet inte alls vad det är.

Men alla plantor ger frukt så ingen panik

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.