Annons:
Etikettkrukväxter-och-blommor
Läst 834 ggr
MontEverest
2018-05-03 12:34

ogiftig kruka?

Hej

Har börjat fundera på att odla eller bara ha krukväxter både inomhus och på inglasad balkong som alla ska vara ätbara på något sätt. Undrar nu hur mycket olika krukor påverkar olika halter av vissa ämnen i den ätbara växten så småningom. Plast, stål ,zink, terrakotta krukor och allt vad som finns på marknaden. Små partiklar kan väl lösas upp ur krukornas material och växten då suger upp dessa skadliga ämnen? Är det någon som vet något om detta? Vad ska man odla i för att få det så ekologiskt och utan skadliga ämnen som möjligt?

För annars är det ju noga när man själv köper en vanlig vattenflaska vad det är för plast och att den ska vara fri från olika saker m.m

Alla tips är välkomna

Annons:
RosaKatten
2018-05-03 14:27
#1

Det undrar jag också! Jag la några tomatskivor på jord i en kruka och nu har det blivit jättemånga skott som jag ska plantera om. Men i vad?? Jag är jättenoga med att inte få i mig onödiga kemikalier och plaster osv, och tycker att det borde finnas risk att sådant från krukan överförs till växtens ätbara del. Funderade på vanliga lerkrukor. Vad är dom gjorda av ? Lera?? Det kommer ju isf från jorden.

MontEverest
2018-05-03 18:19
#2

medelhavskeramik.se har jag tittat lite på , har mailat de och frågat vad deras krukor innehåller så får se vad de säger. Men det man läser på sidan verkar rätt bra.

Dessa verkar bränna med gasugn, såg ett annat företag som brände sina som förr i tiden med olivkärnor. 

Det står lite olika om vad som är bäst för miljön.

MontEverest
2018-05-03 19:28
#3

Fått svar från medelhavskeramik, deras krukor var miljövänliga och bara naturlig lera utan tillsatser.

MontEverest
2018-05-04 15:46
#4

Om ni vet någon annan kruka förutom lerkruka tipsa gärna?

Eftersom för mig är nackdelen med lerkrukor att de är tunga och att man väl måste vattna oftare, speciellt om de är på en väldigt varm och inglasad balkong.

Dock köper jag nog sådana om jag inte hittar andra som motsvarar mina krav.

Upp till toppen
Annons: