Annons:
Etikettodlingstrådar
Läst 1665 ggr
JoannaLi
2018-04-29 16:03

Vad odla?

Flyttar äntligen hemifrån på riktigt! Tjoho! (Med balkonger, som världens bästa rumskompis har gett mig monopol över!) 🥳

Vi har en "vanlig" balkong, och så har jag en fransk balkong till sovrummet. Båda balkongerna vätter åt väster, i Västerbottens kustområde.

Funkar det att hänga balkonglådor "dubbelt", dvs en på vardera sida om balkongräcket, och på så sätt maximera utrymmet? Är det möjligt att "övermätta" balkongräcket så att växterna inte trivs?

Jag skulle gärna vilja ha olika kryddor, jordgubbar, smultron och andra grönsaker (ogillar tyvärr rädisor starkt, och är inget fan av Tomater! Älskar de flesta salladssorter, gurka, morötter, lök…) - men vet inte riktigt vad som kan tänkas trivas? Tips? Och eventuella tips om/hur man kan gruppera dem?

Annons:
Grace2009
2018-04-29 16:43
#1

Kolla om du får hänga balkonglådor utåt! Man får inte det överallt eftersom det finns en risk att de trillar ner på någon. Om du får ha lådor på utsidan tycker att jag dubbla rader låter perfekt!

Jag odlar bland annat sockerärtor (har en spaljé de får klättra i) och spenat i balkonglådor och de trivs väldigt bra! Jag bor längre söderöver än dig, men det ska nog gå där uppe också bara att din växtsäsong är lite kortare.  Olika plocksallad fungerar också bra att odla i balkonglådor.

På daglig verksamheten här vet jag att de satte gurka i balkonglådor i fjol (hade lådan på backen och satte en spaljé bakom) men det blev inte så mycket gurka. Det kan bero på sporadisk och dålig vattning men kan också vara så att en balkonglåda är lite för liten för det. På Min balkong har jag en murbruksbalja från Biltema som jag sätter gurka i.

Jag har de här konsolerna och är väldigt nöjd med dem http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Plantering-och-skotsel/Odling/Konsol-for-blomlada-2000023477/

JoannaLi
2018-04-29 18:47
#2

#1 Ah, tack för tipset, det visste jag inte om att det kunde vara otillåtet! 

Spenat blir det definitivt ju. Hade inte tänkt tanken om att det kunde gå, vet inte vars den tankevurpan kom ifrån?

Ooh, trodde att gurka skulle vara omöjligt att få till utan Växthus.

Grace2009
2018-04-29 19:00
#3

#2 Jag fick med lite papper med allmän information när jag flyttade till min lägenhet där det stod om balkonglådorna. Har du fått sådana papper kan du kika där.

Fungerar ju inte riktigt med slanggurka, men det finns flera frilandssorter du kan prova! Står på påsen om det är Växthus eller friland.

Åsa S
2018-04-30 08:56
#4

Och har du inga papper kan du fråga det är vanligast att man inte får ha balkonglådor på utsidan. Tips: är även att leta efter en balkonglåda med vattenreservoar då blir de inte så torkkänsligt i högsommarvärme. Jag köpte några på LIDL under våren och kanske de har nån kvar annars borde det ju finnas nån inom trädgårdshandeln/byggvaruhus

JoannaLi
2018-04-30 14:25
#5

#4 jag kollade och det var tillåtet! En fördel är väl kanske att vi bor en halvtrapp upp från marknivå, och stor gräsmatta under balkongen 😊

NiklasTyreso
2018-04-30 14:35
#6

Det är svårare att odla långt upp i norr, särskilt om det inte är söderläge. Kanske värt att kolla om det finns några bra kulturväxter som framodlats och anpassats till nordligt klimat. Jag tror det finns någon kulturarvssort av gråärt som odlats långt upp i norr.

Annons:
Upp till toppen
Annons: