Annons:
Etikettinglasad-balkong-och-växthus
Läst 3198 ggr
[Thiah]
2018-04-24 12:26

När flytta ut?

Hej. Jag bor i södra Finland (aningen norr om sthlm ungefär) på en väldigt solig inglasad balkong. När borde jag kunde flytta ut mina plantor (tomat,chili och paprika) till balkongen? Är det bladen som skadas av kylan eller rötterna?

Annons:
Åsa S
2018-04-25 11:36
#1

Om du har frostvakt på balkongen (alt har dörren lite öppen på balkongen på natten det är ju då främst som det kan bli riktigt kallt)borde du kunna ställa ut de gillar ju inte låga temperaturer tomat kan klara +7 men paprika/chili vill ha något varmare och det är ofta det ovan jord som tar skada först. Tänk även på att de troligtvis inte klarar stark sol och jättehöga temperaturer heller så ha gärna fiberduk på i början och ha lite öppet på balkongen ifall det blir soliga och varma dagar. Bra att veta är att tomatens pollen kan dö när det går över +30 och då får man ingen frukt så det är bra försöka få ner temperaturen på en solig balkong under varma dagar.

NiklasTyreso
2018-04-25 13:01
#2

Jag håller på och avhärdar mina tåligaste chili så de om ett par dagar ska klara även frostfria nätter ute. Min tåligaste piri piri kommer från sydligaste Brasilien där det snöar ibland och den har bott ute dygnet runt i en vecka på min söderbalkong i Enköping, men blir det frost tar jag in plantorna. Min peruanska höghöjdschili växer i hemlandet högt upp i de kalla Anderna och tål oxå ner till +/- 0 grader. Tropiska chili blir ofta ledsna om tempen går under 14 grader C. Kolla väderprognoserna varje dag så du vet om det blir kallt. Ta in plantorna nattetid om det blir för kallt.

NiklasTyreso
2018-04-30 14:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Mikroklimatet inne på balkongen är varmare än microklimatet på balkongräcket, där det blåser kyligt. Jag har avhärdat mina tåligaste chili så de är ute dygnet runt och planterat om dem, men balkonglådorna får stå skyddat ljust inne på balkongen till dess det blir varmare och inte blåser så kallt.

[Thiah]
2018-04-30 17:25
#4

Hur avhärdar du? Jag har ni haft mina Tomater ute två dagar men tagit in dem på natten. Tyvärr verkar solen var lite för stark för dom så fick ställa ner dem o skuggan där det är svalare.

NiklasTyreso
2018-04-30 23:18
#5

Ja, det är så man avhärdar. Man tar ut plantorna dagtid när det är tillräckligt varmt men tar in dem på nätterna. Det är bra att börja en mulen dag för bladen kan bli brända av solsken om de inte är vana. Även bra att ställa plantorna skyddade från blåst. Efter några dagar kan man låta plantorna stå ute över natten om det inte blir för kallt. Olika växter är olika känsliga. Mina chili är ganska tåliga men för ett par år sedan lyckades jag ha ihjäl en spanska flaggan planta när jag försökte avhärda den i slutet av maj, för jag insåg inte ett den var mycket känsligare än de växter jag är van med.

[Thiah]
2018-05-01 06:31
#6

Okej men då gör jag rätt och mina blommor står på en inglasad balkong så väldigt lite vind kommer åt dom. Värre är det med solen

Annons:
Åsa S
2018-05-01 08:13
#7

Om man har problem med solen kan man lägga en fiberduk på alt gå på loppis och köpa nån gammal nät eller spetsgardin som skuggar lite

[Thiah]
2018-05-01 08:20
#8

#7 det är blommorna som har problem, inte jag ;). Men Jo, jag har en trägardin som skyddar största delen av balkongen men ändå släpper igenom lite ljus.

[Thiah]
2018-05-02 17:35
#9

Om vädret säger att det är +4-5 grader på utanför en inglasad balkong, då kanske härdade blommor överlever? ( Tomat, paprika och jordgubbar)

Upp till toppen
Annons: