Annons:
Etikettodlingstrådar
Läst 3188 ggr
blåbärspajen
3/26/18, 6:15 PM

så tomater?

Hej

Jag tänkte så lite Tomater i kruka och tänkte börja förså dom eller vad det kallas. Men kan jag så i en liten fiberpot kruka och sen sätta i hela den krukan i en större kruka (den är ju av papper). Jag är nybörjare på detta..

Sen undrar jag om man måste ha hål i botten på den stora krukan? eller kan man så i en vanlig blomkruka utan hål?

Annons:
Sindri
3/26/18, 6:29 PM
#1

Ja, du kan sätta en fiberpotkruka i en större, men du bör ha hål i den så det kan bli avrinning, annars kan plantan ruttna.

Alternativt kan du lägga ett lager lecakulor (eller stenar) längst ner i krukan, men det blir väldigt pilligt att sedan separera stenarna/kulorna från jorden.

MonicaLagerquist
3/26/18, 6:31 PM
#2

Du kan göra så men jag skulle rekomendera dig att så i en liten plastkruka istället och när tomaten blivit 15-20 cm hög planterar du om den i en tom rengjord mjölkförpacking..Fördelen med det är att om tomatplantan rännt iväg i höjd (vilken den ofta gör inomhus)kan du gräva ner den så kommer det att växa ut rötter längs plantan som är under jord och du får en knubbigare och stabilare tomatplanta.Tomater vill ha en hyfsat stor kruka så en hink är nästan bättre. Se bara till så att det finns dräneringshål i botten .Lägg gärna ett lager grus i botten på hinken/krukan,

Nackdelen med torvkrukor att de torkar ut snabbt och när man planterar dem i jorden så måste man vara noga med att den är rejält blöt vid pnateringen och att hela krukan kommer under jord.

Stolt ägare till fem La permer

Åsa S
3/26/18, 7:08 PM
#3