Annons:
Etikettodlingstrådar
Läst 3188 ggr
blåbärspajen
3/26/18, 6:15 PM

så tomater?

Hej

Jag tänkte så lite Tomater i kruka och tänkte börja förså dom eller vad det kallas. Men kan jag så i en liten fiberpot kruka och sen sätta i hela den krukan i en större kruka (den är ju av papper). Jag är nybörjare på detta..

Sen undrar jag om man måste ha hål i botten på den stora krukan? eller kan man så i en vanlig blomkruka utan hål?

Annons:
Sindri
3/26/18, 6:29 PM
#1

Ja, du kan sätta en fiberpotkruka i en större, men du bör ha hål i den så det kan bli avrinning, annars kan plantan ruttna.

Alternativt kan du lägga ett lager lecakulor (eller stenar) längst ner i krukan, men det blir väldigt pilligt att sedan separera stenarna/kulorna från jorden.

MonicaLagerquist
3/26/18, 6:31 PM
#2

Du kan göra så men jag skulle rekomendera dig att så i en liten plastkruka istället och när tomaten blivit 15-20 cm hög planterar du om den i en tom rengjord mjölkförpacking..Fördelen med det är att om tomatplantan rännt iväg i höjd (vilken den ofta gör inomhus)kan du gräva ner den så kommer det att växa ut rötter längs plantan som är under jord och du får en knubbigare och stabilare tomatplanta.Tomater vill ha en hyfsat stor kruka så en hink är nästan bättre. Se bara till så att det finns dräneringshål i botten .Lägg gärna ett lager grus i botten på hinken/krukan,

Nackdelen med torvkrukor att de torkar ut snabbt och när man planterar dem i jorden så måste man vara noga med att den är rejält blöt vid pnateringen och att hela krukan kommer under jord.

Stolt ägare till fem La permer

Åsa S
3/26/18, 7:08 PM
#3

Strunta i såna där fiberpotkrukor, torvbriketter etc. de är urusla. Använd vanlig blomjord och du kan så i creme fraicheburkar, mjölkförpackningar, smöraskar mm. växterna bryr sig inte vilken behållare du använder bara du kommer ihåg att göra dräneringshål i botten. bara stoppa ner fröerna några mm. fukta sådden lätt och sätt plast över, tomat brukar gå lätt att så ofta gror de på 1-3v.

blåbärspajen
3/30/18, 4:14 PM
#4

tack för svaren, men hur fuktig ska jorden vara sen när man sått fröerna?  ska man vattna varje dag?

MonicaLagerquist
3/30/18, 4:18 PM
#5

Om du sätter över plast så behöver du inte vattna varje dag.Känn med fingret på jorden.Den ska vara fuktig men inte blöt.

Stolt ägare till fem La permer

Sindri
3/30/18, 6:39 PM
#6

Efter ett par dar brukar det bli vatten på undersidan av plasten, då kan du göra ett par lufthål med en tandpetare. Det finns annars risk att det möglar under plasten.
Men vattnat under plast har jag aldrig gjort.
Fyll inte krukan till mer än hälften med jord. När plantorna "slår i taket" i plasten är det dags att ta bort den. Då kan du också fylla på med lite mer jord i krukan.

När du sedan skall plantera om plantorna så sätt dem djupt ner så att du får fylla upp med mer jord igen. Som beskrivits ovan så bildar plantan då nya rötter längs den del av stjälken som hamnar i jorden, och de blir mycket stadigare då.

De kommer dock att behöva stöd av pinnar så förbered det så att du har. Tjockare och längre pinnar ju större plantan blir. Det finns små gröna clips som man använder och sätter ihop pinnen och stjälken med, du får använda olika storlekar vartefter plantorna växer.

När plantorna väl sätter fart är de rätt vattenkrävande, och speciellt om du sätter ut dem i solen. Stora krukor behövs så det finns mycket fuktig jord att suga vatten från.

Annons:
blåbärspajen
4/13/18, 10:01 AM
#7

ok nu har jag fått upp några små plantor och tänkte plantera om dom.

Men jag skulle vilja plantera i en snygg ytterkruka, går det? då blir det ju inget dräneringshål.. 

Hur stor kruka behöver jag? Tänkte ha iaf en inomhus i fönstret och kan då inte ha ett stort spann..

blåbärspajen
4/13/18, 10:02 AM
#8

Kan jag plantera om plantan igen om jag märker att krukan är för liten?

Sindri
4/13/18, 11:41 AM
#9

I ytterkrukor planterar man ju aldrig direkt, utan har t ex en plastkruka inuti, och de skall ha hål.

Är det stora Tomater eller cocktailtomater? Plantorna blir rätt stora så ha i fönster vet jag inte riktigt. Jag hade mina Tomater i krukor förra sommaren och krukorna var mellan 35 - 40 cm i diameter.

Men man kan plantera om Tomater flera gånger, tänk bara på att inte skada rötterna när du gör det.

Det bästa vore att ha en bred bänk framför fönstret så du kan ha stora krukor där.

Har du dem inne måste du också pollinera dem själv, annars blir det inga Tomater.

För många år sedan hade jag små  cocktailtomatplantor i en balkonglåda i ett fönster. Det funkade att pollinera med pensel, men plantorna mår bäst ute.

blåbärspajen
5/10/18, 9:57 AM
#10

#9 tack för svaret, det där med pollinering hade jag inte tänkt på haha. 

Har väldigt höga fönster där dom ska vara, eller har tänkt att ha en planta där och en ute. 

Sen undrar jag om jag kan ta bort lite skott längst ner på plantan och fylla på med mer jord.. nu står dom i 19 cm krukor så måste så om dom igen..

Sindri
5/10/18, 11:01 AM
#11

Om du behöver sätta om plantorna i större krukor så kan du ta bort de nedersta bladen. Där växer det sen ut rötter så plantan blir stadigare.

Det funkar att pollinera med en vanlig liten vattenfärgspensel, rätt så spretig.

En sommar hade jag fyra cocktailtomatplantor  i en balkonglåda i ett fönster. Det blev Tomater, men inte så mycket, och jag tycker de blir godare utomhus. Om du kan så är det bättre att ha tomaterna ute.
Tänk på att köpa/göra pinnar till stöd för tomaterna också. Det finns ståltråd som är belagd med grön plast som man kan knipsa av och binda upp med. Funkar också med snöre, men det kan vara lite pilligare när man ändra dem. Finns också färdiga plastclips  https://www.klostra.se/tomatclips-perfekt-till-tomatplantor 
har köpt mina på Lidl.

MonicaLagerquist
5/10/18, 11:03 AM
#12

Tomater tål att grävas ner djupt så ta till rejält när du planterar o dem det komer nya fötter på hela den biten som du sätter under jorden

Stolt ägare till fem La permer

Tant Grön
5/27/18, 11:00 AM
#13

Tomater kan pollineras genom att man skakar plantan. Så gör yrkesodlarna.  Plantera inte direkt i ytterkruka, om du inte är mycket van odlare som vet när och hur mycket du skall vattna. Absolut inte om den står där det kan regna.
Man kan sätta plantan djupare om den är gänglig, men tillväxten bromsas något, har jag märkt.
Om du vill så är det enkelt att ta skott på tomat, den rotar sig i vatten på någon vecka.

Annons:
blåbärspajen
10/1/18, 10:34 PM
#14

Det gick bra att odla Tomater, fick mycket Tomater i somras och nu har dom blommat en gång till och ny Tomater håller på att mogna.

Hur många gånger kan det bli Tomater på samma planta egentligen?

Sindri
10/1/18, 10:44 PM
#15

Det blir inte flera gånger, det blir hela tiden så länge plantan tycker att förhållandena är OK. De sista tomaterna brukar aldrig hinna mogna för mig, jag har precis tagit in mina plantor. De fortsätter att mogna inne och på slutet kan man bryta av hela kvistar och hänga dem upp och ner så mognar tomaterna.

De som inte verkar mogna lägger jag in - det blir jättegott.

I år stack jag ner en del tjyvar i jorden intill plantorna och de har blivit nya plantor. Så jag har blommor nu, men det blir troligtvis inte några frukter på de plantorna.

Jag tänkte göra ett experiment i år och klippa ner ett par av plantorna och ställa på vinterförvaring och se vad som händer. De kan ju inte mer än dö. Annars har jag en bra tjuvstart på nästa års tomatplantor. 🙂

Vad kul att du fick så mycket Tomater - det är så otroligt gott med egenodlat. Jag fick den hel del gurkor och de godaste paprikor jag smakat!

Pyttelite
10/2/18, 5:01 PM
#16

#15 Jag läste i våras att man kunde föröka Tomater via sticklingar så håll i dina plantor så får du en rivstart nästa vår.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sindri
10/2/18, 5:23 PM
#17

Ja, några av mina plantor är sticklingar.

NiklasTyreso
10/5/18, 10:04 PM
#18

Jag har några chilli sorter som utvecklas långsamt men ger mest frukt på äldre plantor, så jag har sått nu i höst och har extra belysning under vintern. Då kommer jag ha rejäla plantor tidigt i vår.

blåbärspajen
10/14/18, 8:08 PM
#19

Hej igen nu har jag fått Tomater 1 gång till på samma planta och dom är nästan mogna, men har nu fått mjöldagg på den plantan.

Kan man äta dom tomaterna i alla fall, även fast det är mjöldagg på bladen?

Går det rädda plantan eller ska jag slänga den?

Sindri
10/15/18, 9:32 PM
#20

Tomaterna är ok att äta. Du kan prova att spraya plantan med bikarbonat upplöst i vatten, men det är nog svårt att rädda den och speciellt nu när den ändå snart är slut för säsongen.

Skär av en hel kvist med tomaterna och lägg den mörkt i rumstemperatur, de kommer att mogna efterhand.

Annons:
Tant Grön
10/15/18, 9:35 PM
#21

Du kan också, om du vill, prova att skära av den så bara ett par centimeter återstår. Då kan det komma ett nytt friskt skott, som du kan övervintra.

blåbärspajen
10/16/18, 1:14 PM
#22

#20 ok ska testa med bikarbonat :)

blåbärspajen
10/16/18, 1:15 PM
#23

#21 ok men ska den stå mörkt eller ljust? Ska man vattna den lika mycket som innan under hela vintern?

Tant Grön
10/16/18, 2:33 PM
#24

Den skall stå så ljust som möjligt. Lite mindre vatten under vintern som med andra krukväxter. Till våren går det att klippa toppen, om du vill ha flera så rotar den sig snabbt i vatten.

Upp till toppen
Annons: