Annons:
Etikettodlingstrådar
Läst 1651 ggr
DoktorVinter
12/26/17, 12:08 PM

När på året börjar man odla utomhus?

Jag tänkte antagligen odla lite grejer på balkongen så att vi kan äta av grejerna i september eller nåt. Eller när man nu bör äta det! Jag skulle behöva lite tips. Just nu har jag bara odlat paprika och körsbärstomater, och jag planterade dem i juni. Det var först i november som vi kunde skörda dem. Och den ena tomaten är fortfarande jättegrön,  så den har fått sitta kvar längre. 

Kan man odla framgångsrikt året runt? För det har inte kommit någon ny paprika i alla fall.. 

Alla tips välkomnas!

Annons:
Farwuq
12/26/17, 1:27 PM
#1

Det beror på det lokala klimatet; det är skillnad på t.ex. min koloni här i Lund/Skåne och odlingsmark, bara några mil härifrån uppe i Småland.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

DoktorVinter
12/26/17, 3:29 PM
#4

#1 Spelar det någon roll hur marken ser ut om man köper färdig jord och planterar i krukor på balkongen? Det hade jag aldrig trott! Jag har ju t.ex. ingen rabatt eller liknande. Men enligt karta nr. 2 är jag i den gula zonen i alla fall, Zon II.

Farwuq
12/26/17, 5:48 PM
#5

Klart det spelar roll, även om du odlar på balkongen så har det mycket med temperaturskiftningar och dygnets ljusa timmars längd att skaffa.

Kan du hålla ett lämpligt mikroklimat - inglasad balkong - med lämpligt ljus och temperatur på balkongen, söderläge etc. så blir det liknade ett växthus/orangeri och då gäller andra regler än vad kartan visade; kartan refererar till frilandsodling, men ger likväl fingervisningar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

NiklasTyreso
12/30/17, 12:10 AM
#6

Har du växtbelysning kan du odla inne året runt och så redan nu vid nyår. Då har du stora plantor att sätta ut på balkongen i slutet av maj och får skörd hela sommaren och hösten. När man sätter ut plantor på balkongen ska de avhärdas dvs stå ute varma dagar i början men komma in på natten tills de vänt sig vid maj månads temp. Vid frostrisk ska plantorna in med. Men att så nu går bra med belysning 12 timmar om dygnet redan nu.

Annons:
NiklasTyreso
1/13/18, 1:54 PM
#7

Jag sådde chilli för en vecka sedan och nu börjar de titta upp!😀 Förutom de jag alltid odlar satte jag några gamla frön med. Äldsta fröna var heatwave orange från 2007 som grott fint 10,5 är gamla! Satans kiss från 2008 har dock inte kommit upp, men Etiopisk trädpeppar från 2010 grodde jättebra! Dottern hoppas på den milda smakrika habaneron cereja pepper från 2010 men efter 7 dagar är den inte uppe än. Det kan ta ett par veckor till för vissa frön att gro så hoppet är inte ute änn. Mina sådder står i ett söderfönster i miniväxthus med ett par led-lampor över.

Sehvrin
2/27/18, 12:09 PM
#8

Jag påbörjade min odlingssäsong igår. Mina första sådder blev vintersådd av spenat, morot och rädisa (Jag har dem alltså ute på balkongen och de får invänta våren innan de gror). Förra året när jag vintersådde spenat började de gro i mitten av mars och kunde antagligen skörda en månad senare (stod inte i min odlingsdagbok när jag skördade).

Gröna blad av olika slag går att odla året om inomhus, vissa även utan extra belysning. Rekommenderar att testa på ärtskott som går att odla från torkade gula ärtor som man köper i mataffär.

Juni känns väldigt sent för att så paprika och tomat på. Jag skulle nog så dem senast i april (men jag har inte odlat dessa växter, bara chili samt att både pappa och min syster odlar tomat). Men kul att du vill odla och vågar testa 🙂 En sak som är bra att ha med sig när man börjar odla är att man inte alltid kommer att lyckas. Växter är levande och det finns så mycket som kan gå fel, så misslyckanden är oundvikligt, men man kan försöka minska risken för dem.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Galenidjur
2/28/18, 10:40 PM
#9

Jag har sått Tomater två år i rad nu och jag skulle inte så senare än slutet av februari / början av mars. Jag sådde mina  redan den 7 februari i år faktiskt. Men det är min preferens!  

Inomhus kan man absolut odla saker året runt. i alla fall. Bara man har möjlighet att ge tillräckligt med värme samt ljus ska det gå bra. Jag har t.ex. haft tomatodling i min källare hela vintern enbart med hjälp av växtbelysning. Det funkade fint! 

Ett tips är att om du vill odla nåning, läs på så mycket som möjligt om den specifika grejen då (t.ex Tomater eller paprika eller vad det nu är du vill odla). Läs på om när på året fröna bör sättas, hur mycket ljus och vatten de behöver, i vilken temperatur fröna gror bäst i osv. Då har du bättre förutsättningar att lyckas. Mycket information finns skrivet redan på fröpåsen så det är alltid värt att titta där innan man planterar! 

Om du vill börja odla tidigt på året kan jag  varmt rekommendera miniväxthus. Då kan du börja så saker även fast det är snö och kallt ute. Så länge miniväxthuset står på ett fönsterbräde där det får mycket sol blir det ändå ett perfekt varmt och mysigt klimat för små plantor att gro.  Jag själv använder vanliga plastbackar , men det finns specialdesignade Växthus att köpa också om man inte vill ha plastbackar.  Det är ju inte särskilt vackert om man säger så, men det funkar i alla fall😂 Sen planterar man bara ut sina växter när de växt sig stora nog och frostrisken är över!

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Upp till toppen
Annons: