Annons:
Etikettköksväxter-frukt-bär-och-kryddor
Läst 3400 ggr
[Rhonda]
4/22/17, 10:26 AM

Physalis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag läste att Gyllenbär physalis pruinosa är mycket lättare att odla här i sverige. 

 De vi köper i butikerna heter Kapkrusbär physalis peruviana.  Man behöver förmodligen Växthus eller inglasat rum till denna sort. (jag har varken den ena eller den andra)

Jag har sått båda två. Här ser ni hur de olika sorterna ser ut som småplantor.

Nu ser jag att Gyllenbär har redan fått små blomknoppar.

Annons:
Åsa S
4/22/17, 10:42 AM
#1

Har odlat båda 2 man får massor av gyllenbär även vid odling utomhus, det som är speciellt med gyllenbär är att de trillar till marken lite innan de är mogna så man får plocka upp dem från marken och låta dem eftermogna inomhus. Det finns även en tredje art physalis som man ibland odlar som hobbyodlare = Physalis philadelphica = tomatillo

[Rhonda]
4/22/17, 11:01 AM
#2

#1 Det låter kul!  

Vad bra att du ger mig lite info om dem. Tack Åsa! Läste nyss att i USA låter de frukterna ligger på marken i ett par veckor tills de har mognat. Det tar säkert längre tid här - är det därför man ska ta in dem?

Tomatillo är inte så söt som de andra har jag läst.

Jag har en planta av 'Purple de Milpa'.  p. ixocarpa.

Åsa S
4/22/17, 11:21 AM
#3

Jag brukar ta in dem de blir så jordiga och dana ifall man vattnar eller det regnar uppifrån det brukar vara rätt många som ligger på marken + ibland tuggar ju gråsuggor och tusenfotingar på de som ligger på marken

[Rhonda]
4/22/17, 11:36 AM
#4

Ok! Tack!

[Rhonda]
6/2/17, 9:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#5

Nu är de stora. Tv p. pruinosa Gyllenbär. Th p. peruviana Kapkrusbär.(Tropisk växt)

Gyllenbär har många bär nu men   Kapkrusbär har inte ens blommat än.

NiklasTyreso
6/16/17, 11:17 PM
#6

I varmt soligt läge blir Physalis större än buske än Gyllenbär. Sommaren 2010 var jättevarm och jag fick en halv matkasse med Physalis från en buske på kollonilotten. Sommaren 2011 var kall och sex mindre buskar Gyllenbär gav en halv matkasse bär. På balkongen i söderläge har jag odlat i 20 litershinkar 2016 men det gav inte mycket frukt för plantorna krävde vattning 2gg/dag trots att jag dränkte jorden i vatten varje gång. Att resa bort tre 2 X 3 dagar höll på att torka ihjäl Physalisen på balkongen. Planterar man i marken utomhus kan man blöta större mängd jord än i en hink och rötterna kan sprida sig längre till vatten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: