Annons:
Etikettköksväxter-frukt-bär-och-kryddor
Läst 1633 ggr
[Rhonda]
2017-01-06 11:23

Skott av tomat i vatten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Ampeltomat 'Hundreds and thousands'

Jag hade 2st amplar med en planta i varje som hängde inne i vardagsrummet. På dagarna när det var varmt hängde jag ut dem o tog sedan in dem för kvällen.

Eftersom jag inte ville ha kvar dem under vintern tog jag skott som jag satte i vatten o där har de varit sedan i september. 

Detta gjorde jag på prov eftersom jag inte visste om man kunde göra så. De har inte fått extra belysning o det verkar som om de ska klara sig.

Annons:
Choklad
2017-01-06 11:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#1

Tack för det tipset, 👍jag har kvar mina Tomater på balkongen ännu, skulle klippa ner dem och slänga dem nu innan jul men det har kommit Tomater på dem så jag har inte velat ta ner dem förrän de slutade producera. Känns lite konstigt att kunna äta egna Tomater i december 😃Fattar bara inte hur de lyckades med att få fram Tomater, inga insekter som kan pollinera nu, och jag har inte hjälpt med pensel som jag gjorde i somras. Och jag trodde att Tomater behöver mycket sol, men Min balkong har bara som på morgnarna, men de har trivts bra ändå.

Nu är det frost så jag antar att de inte klarar det, men jag har inglasad balkong så jag håller tummarna att de klarar sig. De har också nya skott, så jag kan ta dem och plantera dem nu då, ifall de inte har fått frostskador.

U R us

[Rhonda]
2017-01-06 12:08
#2

#1 Inte dumt med inglasad balkong. Önskar vi hade det eftersom jag är blomgalning men hyran är mycket dyrare för lägenheter med en sådan balkong. 😭

Hur varmt har du på balkongen nu? Blir det inte kallt på nätterna.

Mysigt för dig att ha Tomater nu! Bara man rör vid stjälkarna så pollineras blommorna.

Choklad
2017-01-06 12:21
#3

Jag har rätt kallt men inte frysgrader ännu, bor i skåne så jag hoppas på några fler dagar där frosten inte kryper in på balkongen, så jag hinner klippa bort det vissna och på nåt sätt skydda tomaterna, jag tänkte göra ett experiment och se om de kan leverera för nästa säsong.  De tomaterna jag har plockat och ätit nu, har tyvärr inte lika mycket smak i sig som de man får på sommaren.

U R us

Tant Grön
2017-01-06 12:37
#4

När jag hade hus och Växthus, brukade jag klippa ner en del Tomater som jag ville spara och ta in dem. Det växte ut nya skott och så hade jag tidiga stora tomatplantor till våren. Brukade toppa de långa skotten och rota i vatten så jag fick flera plantor.

[Rhonda]
2017-01-06 12:40
#5

#3  Man måste experimentera eller hur? 👍

Förrut när jag hade trädgård odlade jag busktomater o gjorde gröntomatmarmelad av de tomaterna som inte mognade . Mums!

Gjorde tomatmarmelad från de röda med.  Jättegott!!!

Upp till toppen
Annons: