Annons:
Etikettodla-exotiska-växter
Läst 1679 ggr
Tyst
2017-01-02 11:11

Citronträd på balkong?

Jag sådde en citron förra våren, tog frö från en helt vanlig eko-citron. Bara som ett roligt projekt.
Den växte rätt fort och har hittills överlevt vintern inne utan problem (trots att många sade att den skulle dö) med hjälp av en växtlampa.
Nu är den runt 30-40 cm hög med fina blad och har börjat tjocka till sig i stammen, frågan är, när det blir varmare, om jag vågar ställa ut den på balkongen? Isåfall hur varmt bör det vara ute när jag ställer ut den, och måste den "vänjas" vid utelivet på balkong?

Annons:
Åsa S
2017-01-03 09:46
#1

Har den aldrig stått ute bör det nog vara runt +12-15C En planta som alltid stått ute och sakta vänjer sig vid svalare klarar kallare temperaturer. Och ja den måste vänjas speciellt måste den skyddas mot sol och blåst de första veckorna.

Tyst
2017-01-03 10:01
#2

#1 

Aha! Hur blir det då om jag vill ta in den sedan när det börjar bli kallt? Då måste den vänjas vid inomhusklimatet igen eller?
Skulle det vara smartare att vänta tills det är ännu varmare, runt 20, och vänja den med inomhusklimat innan temperaturen blir lägre än 15 på sommar/hösten? Tänker att den vänjer sig lättare då?

Farwuq
2017-01-09 17:59
#3

Brukar inte citroner falla offer för ohyra?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tyst
2017-01-10 09:07
#4

#3 ingen aning men om så är fallet skippar jag nog balkong helt. Jag är rätt fäst vid min lilla citron

Åsa S
2017-01-10 11:26
#5

jo inne I varm och torr miljö får citron ofta ohyra men ute brukar de klara sig bra ifall man inte utsätter dem för alltför tort + värme. Jag har min på balkongen året runt (inglasad med element) den brukar inte få ohyra

Upp till toppen
Annons: