Annons:
Etikettlökar-och-knölväxter
Läst 2405 ggr
SuperLimm
12/28/16, 2:16 PM

Potatis

Jag vill prova odla potatis på balkongen i sommar. Vilken storlek på hink är lagom att börja med? Hittade en tunna på 75L på jula. http://www.jula.se/catalog/tradgard/bevattning-och-dranering/bevattning/vattentunnor/vattentunna-795998/ Är den för stor? Är det bättre med typ 20 liter? Bor på tredje våningen, balkong utan tak i zon 2 sydöst läge.

Mvh Linn

Annons:
Honestyisdead
12/28/16, 2:21 PM
#1

Vad är zon 2?

Maria
12/28/16, 2:22 PM
#2

Min bror och svägerska har odlat potatis i hinkar i många år och de har en "vanlig" storlek på hink och får alltid bra resultat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
12/28/16, 2:46 PM
#3

#1

http://www.odla.nu/inspiration/sveriges-odlingszoner

Här är en karta.
👍

Själv bor jag i zon 1 med god marginal.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

SuperLimm
12/28/16, 3:03 PM
#4

#1 se #3 jag bor i odlings zon 2. #2 okej då kanske jag inte behöver en gigantisk tunna på 75 liter. Har en liten balkong dock så frågan är om en stor är bättre, fast kanske 40-50 liter istället.

Mvh Linn

Halvdansken
12/28/16, 3:09 PM
#5

Ju större ju bättre. Hur mycket vill du odla? En 20 liters räcker väl till typ en planta. Och du får kanske 10 medelstora potatisar från den.  Ska du ha potatis för många månader, så ska du ha mer plats. Vi sätter på typ 10kvm, och det räcker i ett par månader, och då äter vi 1-2 gånger i veckan.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

SuperLimm
12/28/16, 3:11 PM
#6

#5 så mycket som möjligt, vi äter mycket potatis. Men min sambo kom fram till att vi ska kunna flytta hinken också och vi lär inte orka flytta 75 liter.

Mvh Linn

Annons:
Halvdansken
12/28/16, 3:23 PM
#7

Varför ska ni flytta den? 
Potatis tar minst 2 månader att växa till sig (zon 0 - Danmark) , så en "vanlig hink" typ 20 liter kan ge er nypotatis till midsommar om ni sätter dem i  april.  Men ni blir inte självförsörjande. Tyvärr.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
12/28/16, 3:25 PM
#8

Jag hade hellre köpt murarbaljor (finns i alla byggmarknader) , det har jag använt innan vi fick ordning på köksträdgården.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Farwuq
12/28/16, 3:47 PM
#9

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Honestyisdead
12/28/16, 5:19 PM
#10

Tack nu lärde jag mig något nytt :) Bor tydligen i oldlingszon 1.

SuperLimm
12/28/16, 10:05 PM
#11

#7 balkongen är ganska liten och jag vet inte riktigt hur jag ska möblera alla växter än så jag kanske måste möblera om lite. Därför kan det vara bra att kunna flytta den. Vi pratade om murarhinkar/ baljor också. Får väl kolla lite vad som finns och sen handla något som verkar bra.

Mvh Linn

SuperLimm
12/29/16, 6:41 PM
#12

Det luter åt att vi köper en murarhink av något slag. Nästa fundering är ju då hur stora hål bör göras i botten? Räcker det med att slå igenom tex en grov spik några gånger eller måste det vara större hål som i botten av en kruka?
Kan man lägga ett blad tidningspapper i botten så att inte jorden åker ur?

Mvh Linn

Halvdansken
12/29/16, 8:49 PM
#13

Gör hålen en bit upp på sidan, 3-4 cm. Så finns det en liten vattenreserv, och ni slipper gegga på balkonggolvet. Lägg lite markduk eller nåt (tyg går också bra) så att inte jorden åker ut. Jag gjorde hål med en 13 mm borr, sådär var 20e cm.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
SuperLimm
12/30/16, 7:47 AM
#14

#13 Okej, tack! :)

Mvh Linn

Agafia
12/31/16, 12:39 PM
#15

Jag planerar att ha en hylla i flera plan för att utnyttja balkongytan maximalt , även amplar med jordgubbar . Under stora tunga kärl sätter jag en platta med hjul så de blir lättare att flytta .

Choklad
1/6/17, 12:27 PM
#16

För några år sedan odlade jag potatis i en stor Bullens korv burk, jag fick en handfull små söta potatisar, inte mycket men de var speciellt goda.(tyckte jag iallfall )  🙂Jag blev så glad att jag överhuvudtaget lyckades. 

Men man borde väl kunna odla en omgång till sommaren och sedan en annan gång till vintern? Om man tänker på att man ska byta jord innan nästa omgång potatis?

U R us

Tant Grön
1/6/17, 12:50 PM
#17

När jag hade balkong så brukade jag odla i 10 liters hinkar. Jag fyllde på ca 20cm jord och lade i 2 potatisar i varje och täckte med ca 10cm jord. Sen när dom växte fyllde jag på mer jord efter hand. Blev det frost någon natt så var det lätt att flytta in dem.
Mest lönsamt att odla en tidig sort, jag brukade odla Early Puritan som är väldigt god. Ibland drev jag upp flera och planterade ut på kolonilotten.
Brukade förodla inomhus i februari. Bor i zon 4.
Om man skördar några sent på hösten, så går det att förvara i kylskåp i plastpåse till våren.  Eftersom affärerna ju inte har sättpotatis så tidigt.

SuperLimm
1/9/17, 3:52 PM
#18

#17 Fungerar det inte att köpa vilken sorts potatis som helst att plantera då alltså?

Mvh Linn

Farwuq
1/9/17, 5:58 PM
#19

#18 Jo min fruga brukar göra så.

Inget är som nypotatis från den egna kolonin, uppgrävda bara för en timme sedan.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tant Grön
1/9/17, 11:16 PM
#20

#18 Jo det fungerar, men det är kul att få potatis extra tidigt. Helst innan de första nypotatisarna börjar säljas för 500 kr/kg. Då känner man sig rik 😃
Och så är den tidiga potatisen så god tycker jag.

Annons:
SuperLimm
1/10/17, 11:13 AM
#21

Finns det någon guide eller hemsida där man kan hitta olika potatisar och hur tidiga/sena de är? :)

Går sån tidig potatis att lagra?

Mvh Linn

[Rhonda]
1/10/17, 11:33 AM
#22

För ett antal år sedan odlade jag potatis i en 10-liters hink inne på fönsterbrädan. I söderläge. Det gick.

Choklad
1/10/17, 11:50 AM
#23

#22

Det vill jag testa i mitt köksfönster 👍

U R us

Upp till toppen
Annons: