Annons:
Etikettkrukväxter-och-blommor
Läst 4651 ggr
[Rhonda]
7/22/16, 10:22 AM

Mina blomman-för-dagen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

I år började jag förodla mina blomman-för-dagen i början på mars. Jag ville att plantorna skulle vara riktigt stora när det var dags att sätta ut dem. När plantorna växte ur sina krukor  planterade jag dem i 2 st plasthinkar - 3 plantor i varje. Hinkarna stod sedan i ett fönster utan tillskottsljus. Den första blomman kom 12v efter sådd. När det var dags att sätta ut dem var rankorna långa o kunde fästas på nätet på balkongen. 

I den ena hinken har jag: Ipomoea tricolor 'Heavenly Blue' o 2st 'Ipomoea purpurea 'Lazy Luxe' en rosa o en lila.

I den andra hinken har jag: Ipomoea purpurea ' Lazy Luxe' lila, I. purpurea 'Kniolas black' mörk purpur o en I. indica ljus lila.

Jag gjorde några hål i hinkarna ca 10 cm upp från nedersta kanten eftersom b-f-d är törstiga då har de alltid lite vatten i botten på hinken. (jag gör likadant med Tomater i hinkar)

Nu blommar allihopa.

I en egen kruka har jag en 'Kikyo snowflakes' Ipomoea nil (japansk b-f-d) som blommar nu. Stjälkarna o bladen är kraftiga. 

Nu är det så att 'Heavenly Blue' I.tricolor inte kan korspollinera sig med de andra. Det kan däremot 'Lazy Luxe' o 'Kniolas Black' eftersom de hör till familjen I.purpurea. 

'Kikyo snowflakes' I. nil kan korspollinera sig med en som jag har hängande på väggen: Brokbladig kejsarvinda 'Minibar rose'. Den blommar inte än.

Annons:
Agafia
7/22/16, 10:25 AM
#1

Va fint 😊

[Rhonda]
7/22/16, 10:43 AM
#2

#1 Tack! Jag älskar b-f-d.

[Rhonda]
7/22/16, 11:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

'Kikyo snowflakes' I.nil

Blomman är purpur i verkligheten

[Rhonda]
7/23/16, 9:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

'Kikyo snowflakes' I.nil har denna färg.

[Rhonda]
7/24/16, 9:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#5

Nya bilder från idag.

[Rhonda]
7/24/16, 10:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

I. hederifolia lutea

hederifolia betyder 'murgrönsliknande blad' o lutea betyder 'gul'. Blommorna är ca 1½ cm/diam

Annons:
[Rhonda]
7/25/16, 10:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#7

'Kikyo snowflakes'. Ipomoea nil. 25 juli.

[Rhonda]
7/26/16, 9:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

I. purpurea 'Lazy Luxe'

[Rhonda]
7/28/16, 11:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Brokbladig kejsarvinda 'Minibar Rose'. I.nil

Den växer på väggen men eftersom det är tak över får den inte mycket sol annars skulle den har blommat tidigare.

NiklasTyreso
7/31/16, 1:41 AM
#10

Ipomoea är fantastiska! Jag fick så mycket.löss på mina för 2 år sedan att jag inte vågat odla dem igen, men nu blev jag sugen!

[Rhonda]
7/31/16, 6:46 AM
#11

#10 Visst är Ipomoea underbara! Det finns så många olika sorters. Jag blir så glad av att titta på dem o särskilt nu kl 6.30 på morgonen när de är som finast.

Du får satsa på nästa år!

[Rhonda]
8/1/16, 10:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

FRÖKAPSLAR. 'Lazy Luxe' cerisrosa. 1 aug

Eftersom jag har 4st olika I.purpurea som kan korspollineras vet jag inte vilka färger ev plantor från dessa fröer kommer att ha. Denna cerisrosa kan ha självpollinerats. Blomflugorna har varit väldigt flitiga.

[Rhonda]
9/8/16, 10:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#13

Nu blommar min 'Kikyo snowflakes' (Japansk blomman-för-dagen) som en galning!

Annons:
[Rhonda]
9/8/16, 10:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#14

Fröinsamling  ('Kikyo snowflakes' får inga fröställningar)

Fröställningarna som hänger i plastpåsar kommer ingen sol åt - annars blir det fuktigt i påsen o fröerna ruttnar. Jag har lämnat ett litet luftspalt.

De andra är i filterpåsar o tepåsar. Börjar det regnar skyddar jag dem tillfälligt med lite plast.

[Rhonda]
9/9/16, 7:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

'Kikyo snowflakes' (Japansk blomman-för-dagen).

När blommorna håller på att vissnar får de denna underbara cerisrosa färg

[Rhonda]
9/10/16, 9:01 AM
#16

#14 Jag skrev fel:  visst får Kikyo S fröställningar men min har inte fått några.

Magi-cat
9/10/16, 7:03 PM
#17

Så underbara de är och fina bilder! 😍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Rhonda]
9/10/16, 7:15 PM
#18

#17 Tack ska du ha!

[Rhonda]
10/25/16, 10:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

För en månad sedan klippte jag ner o tog in min 'Kikyo Snowflakes'. Bladen hade börjat gulna. Jag ska göra ett försök o se om den klarar vintern inne.

NiklasTyreso
10/31/16, 6:00 PM
#20

Kul projekt! Berätta nästa år hur dina korsningar blivit och om du ska renodla någon (tar fem år utan nya korsningar) till din egen sort. Att du tog in en planta visar att du inte har problem med bladlöss. Besprutar du med insektsgift? På mina plantor var det alldeles tjockt med bladlöss, så hyr gör du för att slippa dem.

Annons:
[Rhonda]
11/1/16, 7:21 AM
#21

#20 Det ska jag göra!

Jag har inte haft bladlöss på mina uteplantor däremot vita flygare på min Thunbergia (Svartöga). Jag har någon ekologisk sprej som jag sprutade på när jag såg dem annars gör jag inget förebyggande med mina plantor.

[Rhonda]
11/2/16, 10:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Denna sådde jag i februari men den blommande inte förrän för 2v sedan - några dagar efter att min älskade pappa i Australien dog. 🙂

Den har varit inne i vardagsrummet hela tiden. De andra som jag sådde samma dag o som med har varit inne hela tiden blommade redan i maj.

I alla fall så ska jag se om den klarar vintern

ipomoea tricolour ' Heavenly Blue' (min favorit)

SuperLimm
12/27/16, 3:19 PM
#23

Åh vilka vackra blommor! Vet du om dom är känsliga för väder och vind? Jag har inget tak på Min balkong och bor på tredje våningen så det kan blåsa en del ibland men oftast blåser det mest på andra sidan huset så balkongen klarar sig ganska bra.

Mvh Linn

[Rhonda]
1/6/17, 11:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#24

#2 Uppdatering 6 jan 2016

'Heavenly Blue' har enbart blad längst ut på rankorna men den blommar fortfarande. 

*Kikyo snowflakes' har inga blad kvar men får fortfarande blomskott. 

Det verkar som om båda plantorna kommer att klara vintern - utan extra ljus. Vad bra! Då kommer de igång tidigare!

[Rhonda]
1/6/17, 11:39 AM
#25

#23  Vi har en blåsig balkong. Blommorna tycker inte om regn de blir förstörda på en gång eftersom de är så skira men det kommer nya blommor. Pröva odlar dem mot väggen.

'Kikyo snowflakes' are tåligare. Den har tjockare rankor o blommorna är större o kraftigare än mina vanliga blomman-för-dagen.

Jag skulle INTE kunna vara utan mina ipomeor. De är så vackra. det finns många sorters.

Upp till toppen
Annons: