Annons:
Etikettkrukväxter-och-blommor
Läst 964 ggr
Sabinan
7/8/16, 11:18 AM

Fått en bebis :)

Jag har ganska gröna fingrar och brukar lyckas med det mesta som har med blommor och växter att göra.

Något som jag dock inte lyckats så bra med genom tiden är orkideer, inte ens de allra lättaste, phalaenopsis orkideerna/ brudorkidee.

Under vår/vintern köpte jag återigen ett par nya phalaenopsis, tänkte bara ha de som slit-och slängblomma eftersom de inte blir mer långvariga än så hos mig. Döm min förvåning när de dels bommade i nästan fyra månader och dels fått en liten bebisorkidee på en stängel. Bebisarna kallas keiki 🙂
Nu väntar jag på att min lilla keiki ska få en handfull rötter, så ska jag sen plantera om den för sig själv i orkidekompost, hoppas bara den överlever tills dess 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
Sabinan
7/8/16, 11:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

För ett par veckor sedan såg den ut såhär

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Sabinan
7/8/16, 11:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nu har den redan växt till sig , och små antydan till rötter börjar komma

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Sindri
7/8/16, 11:23 AM
#3

Oj, grattis, en sån har jag aldrig sett trots att jag haft mina orkidéer i säkert 10 år och de ständigt blommar om!

Sabinan
7/8/16, 11:30 AM
#4

#3 Tack 🙂
Jag känner mig som en riktigt stolt mamma 🙂.
Jag hörde talas om en man som haft orkideer i 15 år och är en riktig orkidéfantast. Inte heller han har fått någon keiki än, så jag håller tummarna för att min överlever.
Det tar 2-3 år innan den lilla keikin blommar också, så länge har mina orkideer aldrig överlevt, så vi får väl se hur det hela slutar…. men roligt är det 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Loris M
7/8/16, 11:48 AM
#5

Grattis! 😃Fin bebis! 😍

Orkidéer är det finaste jag vet! Jag har haft de i många år (har nästan bara orkidéer) och de blommar alltid i flera månader, men jag har aldrig fått en bebis. 🙂

Sabinan
7/8/16, 12:35 PM
#6

#5 Tack! 😃
ja, ni verkar vara många som är duktiga på orkidéer, så jag har bara haft tur som fått en keiki, inte är det skicklighet i alla fall 😎
Hoppas bara att jag sköter orkideerna på rätt sätt, jag vill helst behålla dessa i åratal 🙂.

Hur gör ni för att sköta om era okideer på på bästa sätt?

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
Sindri
7/8/16, 1:32 PM
#7

Låter dem vara ifred. 🙂 Ingen specialjord, inte byta kruka, glömma vattna ibland, ibland vatten i ytterkrukan.

En enda sak är jag noga med och det är att samla ihop vissna blommor och lägga på jorden. Läste någon gång att orkidéer i regnskogen lever av det som trillar ner från träden ovanför.

Loris M
7/8/16, 1:35 PM
#8

#6 Oj, jag är nog inte rätt person att svara på den frågan. Då blir jag tvungen att skämmas lite. Jag är jättedålig på att sköta om mina blommor och glömmer ofta att vattna dem. Något som jag upptäckte passade perfekt orkidéerna. De verkar inte vilja att man pysslar om dem speciellt mycket eller flyttar på dem och de ska inte vattnas ofta.  😇☺️Då blir det bra, tydligen. Det är därför jag numera har nästan bara orkidéer. Och för att jag tycker att de är fina faktiskt och att de blommar så länge. 🙂

Sabinan
7/11/16, 4:01 PM
#9

Tack för era svar, jag ska försöka gör mitt bästa för att glömma bort dom 😉, även om det kliar i fingrarna att vilja sköta om dom lite extra 😃

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Upp till toppen
Annons: