Annons:
Etikettköksväxter-frukt-bär-och-kryddor
Läst 798 ggr
Magi-cat
6/18/16, 7:44 AM

Odla citron...

Själv har jag aldrig lyckats driva upp citronträd från frö, men här är några tips:🙂Jag tror jag ska försöka…

http://www.healthy-holistic-living.com/can-grow-magic-citrus-duo-home.html?t=MAM

Har ni lyckats med citrus-sådd?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
taylor__lambert
6/26/16, 9:11 PM
#1

Nope, men min mamma köpte ett citrus träd förra året, den har typ inte växt alls känns det som men den är grön och lever iallafall. Hur lång tid brukar det ta för en halvfärdig växt att bli färdig?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Åsa S
6/26/16, 9:33 PM
#2

Det beror på hur man sköter den. Min står på balkongen den har växt ca 50cm sedan jag bytte jord på den för 2mån sedan den övervintrar på Min balkong som håller strax över frostfritt. Inomhus i bostadsmiljö trivs de inte riktigt lika bra.

Sabinan
6/29/16, 11:35 PM
#3

För första gången, har jag lyckats få små citrongroddar. Vet inte om det har med att göra att dessa kärnor kom från eko-citroner och därmed inte lika mycket behandlade med diverse gifter?
Som jag förstår är de flesta citrusar man köper ute i handeln, ympade.
Så jag undrar om man kan ha citrusplantor som man odlat själv, hemma. Kommer de överleva vintern/vårvintern? Jag antar att man måste ha tilläggsbelysning, i alla fall om man ska ha citrusplantorna inomhus för jag har tyvärr ingen möjlighet att ha de någon annan stan än inomhus. 
Jag vet ju att de av naturen blir små träd, men går det att beskära de på något sätt så att de förblir hanterliga i en vanlig lägenhet, eller kommer stammen och grenarna bli så pass vedartade att plantan ill slut blir bladlös?

Många frågor men jag känner inte till så mycket om just citrus 🙂
Citrusblommor doftar f.ö. gudomligt ❤️

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Bjornen
7/3/16, 6:56 PM
#4

Sådd av frön av citrusväxter är lätt och det blir en fin bladväxt, men man ska inte räkna med blommor och skörd på dem. De ympas och kanske det fungerar som äpplen att genom ympning startar blomningen efter bara något år och annars dröjer det 10-15 år. 

De flesta citrusväxter tål någon enstaka minusgrad under vintern och behöver vila under vintern. Några sorter bör kunna klara sig även i varmare lägen under vintern, som åtminstone gamla inomhussorter fungerade. Några sorter klarar nog inte alls frost och särskilt unga plantor.

Jag har diskuterat odling av apelsiner i södra Ryssland, men inte frågat så utförligt vad som händer om de inte är ympade.

Upp till toppen
Annons: