Annons:
Etiketttips-och-trix
Läst 1283 ggr
jsson84
2016-05-13 21:05

VÄXTSTÖD/SPALJE

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ok. första gången jag odlar och jag märket att det är dags för dem att få stöd. pallar inte köpa och gör alltså de som är på bild mfl. av grillspett, garn och tejp. enkelt och billigt. mina funderingar: 1. följer dem dessa självmant eller behövd det utåt på alla håll? 2. ksn det vara fler än en planta i varje kruka? 3. jag läste nånstans att jag bör knipsa av första "hjärtbladet"? har inte gjort det men det växer ju ändå? behöver jag klipps nåt nu när det blivit plantor av mina frön? 4. använder ni alltid lecakulor när "de växer" och omplanteras? jag har odlat tomat och ärtor.

du vet väl om att du är värdefull.

Annons:
jsson84
2016-05-13 21:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
jsson84
2016-05-13 21:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
jsson84
2016-05-13 21:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3
jsson84
2016-05-13 21:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
Sabinan
2016-05-14 00:38
#5

1. följer dem dessa självmant eller behövd det utåt på alla håll? 
Nej, du går hjälpa ärtorna att slingra sig, genom att försiktigt lirka dom mellan hålen i spaljen.

2. ksn det vara fler än en planta i varje kruka? 
Tomaterna är bra att de står en och en medan ärtorna kan du ha 2-3 stycken i samma kruka 

3. jag läste nånstans att jag bör knipsa av första "hjärtbladet"? har inte gjort det men det växer ju ändå? behöver jag klipps nåt nu när det blivit plantor av mina frön? 
Nej du ska inte klippa av hjärtbladen (de allra första två som kommer upp) men du kan knipsa av toppen efter ca tre karaktärsblad (dvs de blad som växer upp efter hjärtbladen). detta för att få buskigare plantor.
Tomaterna kan du plantera djupare vid nästa omplantering, då kommer de stå stadigare eftersom det växer ut rötter från stammen under jord.

4. använder ni alltid lecakulor när "de växer" och omplanteras?
Jag gör det alltid, men jag vet det finns de som inte använder lecakulor. Jag själv tror det bidrar till att växten får det "luftigare" kring rötterna samt att fukten bibehålls på rätt sätt utan att dränka växten.

Edit: Fina spaljéer du gjort. De passar bra nu när plantorna är små 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Åsa S
2016-05-14 09:20
#6

Tomaterna ska INTE toppas och man ska ALDRIG klippa bort hjärtblad. Tomaterna behöver snart större krukor de måste man gradvis sätta i större kruka, lagom slutkruka är 15-20liter så du kan behöva en mycket kraftigare spalje på sikt Tomater är rätt tunga ofta sitter de ju i klasar.

Och nej man måste inte ha lecakulor, växter kan växa ute i naturen och där finns det inga lecakulor men bra är ifall det är lucker jord så köp inte jord som är för finfördelad det är bara en fördel ifall det finns lite större torvpartiklar etc. i jorden. Finns även jord färdigblandad med lecakulor den brukar ofta vara rätt bra men till timat kan ren kogödsel på påse också funka eftersom de ju gillar kraftigt gödslad jord och kogödsel på påse är ju mera som välgödslad jord det är INTE 100% gödsel i påsarna.

Annons:
jsson84
2016-05-15 12:33
#7

tack för svar! fick ny kunskap och lite bättre koll.

du vet väl om att du är värdefull.

Bjornen
2016-05-16 18:25
#8

Hjärtbladen ska aldrig tas bort, men hos många växter vissnar dessa själv. Vanliga Tomater behöver stora krukor och använd inte svarta krukor utan maskering med vitt papper. I svarta krukor blir det mycket varmt och sugrötterna bränns sönder om de kommer i närheten av krukan. Lågväxande sorter av Tomater som oftast är cocktailtomater t.ex. Totem behöver inte så stora krukor och det räcker med 5-10 liters krukor. Bra att inte ha så stora krukor åt dem, när krukorna ska tas in och ger lite skörd även under vintern. Tomater är fleråriga växter.

Gängliga tomatplantor kan delas i flera, men minst ett bladpar ska vara på varje stickling. Även tjuvarna ger plantor som ibland blommar före huvudplantan.

Upp till toppen
Annons: