Annons:
Etikettallmänt
Läst 773 ggr
Bästakompis
2016-04-10 16:16

Balkongdrömmar och misslyckanden

Hej hej! Jag står i startgroparna för att köpa nya plantor till balkongen, men jag vill helst ha mestadels  perenner eller växter som man på annat sätt kan övervintra. I år har jag första gången möjlighet att ställa pelargoner i ett ljust och svalt förråd över vintern, så det ska jag ha. Jag är inte speciellt kunnig. Har odlat persilja som har dött över vintern, försökt med lavendel som nog regnade ihjäl, samma med en pion i en jättekruka, den satte i att växa i november (!) för att sedan stå och surna och ruttna i regnet på balkongen. Just nu har jag bara en planta murgröna, det enda som har överlevt i vått och torrt.

Drömmer om att ha en dvärgsyrén i den stora krukan. Finns det att köpa nu? Sedan något högt prydnadsgräs med vackra ax. Lavendel är ju väldigt vackert, men funkar det i vårt våta klimat? Det jag ställer fram i solen får ju också en hel del regn på sig. Ska försöka dränera krukorna bättre, och ställa in mot väggen när höstregnet kommer.

Fler tips på övervintrare?

Annons:
Gurgil
2016-04-11 14:52
#1

Vet faktist inte Men pion kan du nog inte odla i kruka Den ska växa i en rabatt På sommaren kan jag visa en bild på mina pioner Dem växer varje år samma med liljorna Pionerna har säkert växt där sen 50 år bakåt

NatasjaHemby
2016-04-11 16:07
#2

Lavendel bör inte vara något problem om du dränerar väl eller sätter den under någon form av tak. Vi hade lavendel i kruka (med hål i botten!) hela förra sommaren och det funkade utmärkt.

Alla typer av örter är utmärkt att odla på balkongen. Ett tips är att ha dem i lättflyttade krukor och ta in dem på vintern, speciellt om du vill odla exempelvis basilika och koriander. En del örter går även att övervintra ute. Det som överlevt i min örtagård denna vintern är rosmarin, persilja, oregano, temynta, citronmeliss och isop. Alla frösådda utom rosmarinen som jag köpte på grönsaksavdelningen på Willys 😎

SE*Simbelmynes

Effie
2016-04-20 13:52
#3

Jag var på Lisebergs trädgårdsdagar för ett antal år sedan, och träffade en känd pionexpert. Frågade om pion I kruka, och han sade att det funkade, och sålde en till mig. Paeonia veitchii; en enkel rosa. Den överlevde några år, och jag tror inte den vantrivdes I krukan; den dog nog av andra orsaker.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: