Annons:
Etikettlökar-och-knölväxter
Läst 759 ggr
EssieHilma
3/7/16, 5:09 PM

Vårlökar som blommar i källaren

Hej!

I höstas gjorde jag Lasagneplantering av vårlökar som jag förvarat i källaren under vintern. De började växa redan i januari och nu blommar krokusar och tulpaner där nere i mörkret. I vissa krukor har övre lagret av jorden "växt med" och torkat fast i plantan. Började de växa så tidigt pga att det varit en mild vinter och lite för varmt i källaren eller är det normalt att de börjar så tidigt?

Vissa ser tråkiga och halvdöda ut. Jag har vattnat dom sparsamt under hösten men nu oftare då de började växa. 

Nu undrar jag vad jag ska göra med dom? Kan jag plantera om dom? När kan jag ta fram dom från källaren? Kan jag ha dem i lägenheten eller kan jag ställa ut dom? 

Så många frågor… Tacksam för hjälp!

Annons:
Gurgil
3/8/16, 7:54 AM
#1

Hur varmt är det i källaren

Sabinan
3/11/16, 12:47 AM
#2

De har troligen börjat blomma för de har stått för varmt.
Nu vet jag inte i vilken zon du bor i, men bor du mer söderöver, kan du ta fram krukan på balkongen nu men var noggrann med att täcka över krukan på kvällen. Ställ gärna krukan i skyddat läge så den inte blir för påverkad av väder och vind.
Du kan gödselvattna krukan men plantera inte om dom, det kan du göra när de blommat över och stjälkarna släpper lätt från löken

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Bjornen
4/5/16, 4:48 AM
#3

0-4 grader varmt är lagom källartemperatur. Måste tas in i ljus mycket försiktigt och en enda timme gassande sol knäcker dem.

Upp till toppen
Annons: