Annons:
Etikettodlingstrådar
Läst 2096 ggr
Orda
2016-02-28 10:13

Vilken jord?

Vilken jord använder ni? Blandar ni egen?

Annons:
Åsa S
2016-02-28 10:16
#1

Jag köper strukturstabil krukväxtjord med små lecakulor i den funkar bra till det mesta. Är det Tomater och liknande så använder jag ren kogödsel på påse i hinkarna.

Gurgil
2016-02-28 12:24
#2

Det beror på vad du ska använda jorden till Är det grönsaksodling eller till blommor osv

Orda
2016-02-28 12:58
#3

Jag odlar för att skörda. Intressant att man kan odla Tomater i kogödsel-pås-jord. Ska testa detta tips.

Gurgil
2016-02-28 13:34
#4

Då tycker jag att du ska använda yrkesodlarjord som finns att köpa i blomsterlandet Ett tips odla inte Tomater i kogödsel Plantorna kan ruttna av näring. det blir för mycket Köp yrkesodlarjord och om du ska odla Tomater i den också så köp till tomatnäring till den om du vill

Orda
2016-02-28 13:38
#5

Kogödsel är uppblandat med torv, så det är ingen fara.

Gurgil
2016-02-28 13:52
#6

Aha om det är blandat med torv så ja Först trodde jag ni menade vanligt kogödsel blandat med lite jord😌

Annons:
Åsa S
2016-02-28 14:21
#7

Nä inte är kogödseln på påse för stark det är ju runt 90%torv i de påsarna. +Tomat ruttnar inte ens i riktig kogödsel, tomat är designad att överleva matsmältningssystemet och komma ut med avföringen där den gror ganska snabbt. Så när det gäller tomat brukar de inte ruttna av för höga ledningstal, ruttnar de har man nog vattnat för mycket eller har fått in en förökningssvamp i odlingen. Tomatplantor brukar det växa gott om i slagghögarna vid reningsverk.

Gurgil
2016-02-28 17:09
#8

Jo det tål inte för mkt näring

NiklasTyreso
2016-02-28 17:29
#9

Till mina chilli använder jag R-jord för yrkesodlare och är nöjd. Jag har tidigare prövat urnjord U-jord till chilli, men trots att den höll fukt bra och gav fina plantor så växte inte plantorna och chillifrukterna mognade inte.

Åsa S
2016-02-29 07:31
#10

#8     Det finns några få grönsaker som är välkända att kunna gro och växa i ren gödsel som har högt ledningstal = Tomat, pumpa/squash. (alla växter är inte likadana de har anpassat sig att växa och gro i olika miljöer, att man rekommenderar så i närinsfattig jord är för att många växter vill ha det så men det gller inte för alla) Det är MÅNGA som odlar dessa direkt i gödselstackar utan problem. Har man problem med dessa lär det vara annat än ledningstalet. Det brukar oftare vara phytium eller nån phytophthora svamp som får rötter och ledningsbanor att ruttna och plantorna lägger sig ner, dessa svampar trivs i blöt miljö. Vissa sorters gödning ex konstgödning kan dock höja salthalten så mycket i jorden att vattnet binds i marken = jorden blir plaskblöt och rötterna ruttnar pga syrebisten. Men det handlade ju om att så i djurgödsel och den är sällan stark det är väl mest bara guano eller hönsgösel man inte bör så och odla direkt i.

NatasjaHemby
2016-02-29 12:47
#11

Jag tillhör den där skaran som inte är så noga när jag odlar. Är det något som inte kan gro i vanlig jord från matbutiken så är det inte värt att odla enligt mig. Hittills har jag lyckats med det mesta, från diverse exotiska frukter till örter och blommor 🙂

SE*Simbelmynes

Gurgil
2016-02-29 20:01
#12

Det håller jag med om

Upp till toppen
Annons: