Annons:
Etikettohyra-skadedjur-och-sjukdomar
Läst 1152 ggr
Gurgil
2/5/16, 4:41 PM

Bananflugor

Hej allihopa Jag undrar om nån vet hur man bekämpar Bananflugor Jag vet inte om ättika funkar Jag hällde lite ättika i ett glas och ställde glaset vid stället med bananflugor Tror ni det funkar Jag blir tacksam för svar

Annons:
annia1
2/5/16, 4:56 PM
#1

Om du har bananflugor som kommer när frukt börjar bli dålig, så ta en del vinäger och en del vatten och ha i nån droppe diskmedel. Se till att städa undan allt vad frukt heter och se till att städa ur tex skåpet under diskbänken.

Om du har blomflugor, dom lever av ruttnande växtdelar och kommer oftast av att blommor blivit övervattnade så vet jag inte vad som funkar. Utan det är mest att se till att blommorna får torka upp ordentligt mellan varje vattning. Och se till att torka av under krukorna. Det går även att prova att ha samma blandning som för bananflugor eller bara rent vatten med lite diskmedel i.

Med tanke på årstid så är det väl mest sannolikt blomflugor du har.

.

Namiko
2/5/16, 5:12 PM
#2

Vinäger i ett glas och en liten droppe diskmedel i  för att bryta ytspänningen är det mest effektiva jag hittat.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

VildaVittra
2/5/16, 5:34 PM
#3

Låt alla fönster stå öppet en natt, de dör av kyla.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

NiklasTyreso
2/6/16, 12:02 AM
#4

De små flugor som kläcks i blomkrukorna är inte blomflugor och inte bananflugor utan sorgmyggor. Klisterfällor fungerar bra för mig.

Tant Grön
2/6/16, 12:41 AM
#5

Gul såpa  + vatten i en skål är mycket effektivt om det är sorgmyggor.

Mond
2/6/16, 4:17 PM
#6

Som Tant Grön säger, såpa + vatten mot sorgmyggor. Såpa eller diskmedel för att ta bort ytspänningen. De andra "flugorna" kan lockas till skålen med ytspänningsförstörare om man tillsätter vinäger, ättika, vin eller öl.

God jaktlycka! 🙂

Annons:
Laini
3/23/16, 8:51 PM
#7

Jag har också stora problem med sorgmyggor, vill testa nemablom, men hittar ingen som säljer det i min stad. Vågar man köpa på nätet, den ska ju vara kyld?

Gurgil
3/24/16, 10:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Vet ni vad Jag var på blomsterlandet och köpte en flugtrumpets planta Det hjälpte inte alls Men så köpte jag också denna flugfälla där Den funkar jättebra och den funkar mot alla sorters insekter hemma Jag ber om ursäkt för den dåliga kvaliteten i bilden

Sabinan
3/24/16, 11:27 PM
#9

Tack för bra tips, Gurgil.
Jag hade stora problem med sorgmyggor för ett par är sedan, då använde jag fimp-vatten  och vattnade i alla krukorna här hemma, under några månader
Det var väldigt effektivt och jag har inga problem med sorgmyggorna längre.
Tyvärr dog en växt av behandlingen och flera såg väldigt trötta ut, men de repade sig så småningom.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Bjornen
4/4/16, 5:26 AM
#10

Flugfälla är några olika arter av insektsätande växter.

"Bananflugor" är vanligen olika arter av frukflugor.

Upp till toppen
Annons: