Annons:
Etikettvinter-på-balkongen
Läst 1269 ggr
Ellociraptor
10/22/15, 11:51 AM

Plantera eller ej

Tjo!

Är en glad amatör när det kommer till balkongodling (dvs planterar glatt massa skit som aldrig tar sig). Nu vill jag ha en höst/vinterfin balkong och försöker styra upp min balkonglåda (dvs försökte tömma den vattenfyllda lådan på blomjord som varit dränkt i ett år igår … det ledde till översvämning i badrummet men låt oss inte tala mer om det). Jag har köpt ljung och tänkte införskaffa murgröna och prydnadskål, med förhoppningen att någonting kanske överlever till nästa år.

Frågan är iaf vad som är bäst. Att plantera ut dem i en balkonglådan i ett lager jord eller att bara låta dem stå i lådan i sina respektive medföljande krukor?

Annons:
[Grodhopp]
10/22/15, 11:56 AM
#1

Haha "planterar glatt massa skit som aldrig tar sig", det var roligt!

Om krukorna är frosttåliga samt har tillräckligt stor plats för att rötterna ska få ordenlitgt med utrymme kan du ha dem i krukorna, då är de ju lättare att flytta på. De små plastkrukorna växter kommer i är nästan alltid för små. Men plantera är nog vad man brukar göra :).

Murgröna har jag haft i krukor på trappan från sommar till vinter, gått kanon. Då i rejält med bra jord och inte vattnat för mkt.

Ellociraptor
10/22/15, 12:08 PM
#2

#1 Ah, ja, jag tänkte mig att jag skulle använda de medföljande krukorna och bara ställa dem i balkonglådan - har sett att många gör så. Att plantera ut dem känns dock snyggare och seriösare, så om det är bäst ska jag definitivt försöka göra det. :)

Vad roligt! Jag har haft lite problem med dräneringen innan (därav de vattenfyllda balkonglådorna … dock var det lite roligt när de var helt isiga under vintern förra året!), men jag tror att om jag faktiskt har blommor i lådan och bättre dränering i botten så ska det nog kunna undvikas det här året.

Omorika
10/24/15, 1:31 PM
#3

Har du några hål i botten av lådan. Låter inte så eftersom den blir vattenfyld. Såsteg 1 är att fixa några hål i lådan köpta plastlådor har oftast upphöjda piggar i botten som det är tänkt att man ska sära av toppen på. Sen beror det vars i landet du bor man brukar räkna att en balkong har mins 2 växtzoner sämre än normalt. Jag som bor i zon 6 jar alltså zon 8 på balkongen vilket innebär att nästan inget överlever vintern. För att övervintra växter är det viktigt att ha stor kruka med mycket jordvolym. Gärna gjord av trä som då blir extra isolering. Annars kan man isolera med frigolit. Varken ljung eller prydnadskål är nått som överlerver vintern. Kålen är en 1 årig växt och jungen blir aldrig lika fin som de året man köpt den eftersom de då är så hårt drivna. I södraste Sverige kan man nog övervintra ljung men tror inte resultatet blir så bra. De som bara ställer ner ljungkrukorna i balkonglådn förväntar sig inte att de ska övervintra. Murgröna är fin året om om man bor i södra Sverige så den kan nog övervintra om krukan år nog isolerad. Fixar du hål i botten lär det inte vara några problem med sommarblommor nästa år för det värst som blommor vet är för mycket vatten. Oftast klarar de torka bättre ön förmycket vatten. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: