Annons:
Etikettvinter-på-balkongen
Läst 1235 ggr
Trebit
2015-10-07 08:58

När ta in pelargoner?

Jag panikade lite i går natt när jag såg att det började närma sig nollgradigt och tog in alla pelargoner som tidigare bott på balkongen ett tag. Jag satte ut dem nu på morgonen igen (då +3*C), hoppas att de inte tagit skada över värmechocken under natten (de såg fortfarande fina ut).

Dock funderar jag lite när det är dags att flytta dem till vinterförvaring permanent?
Kanske när de inte längre kan stå ute på dagarna?
Någon här med pelargoner som har någon bra tumregel?
Jag kommer inte ha dem här hos mig (har aldrig fått en pelargon att överleva vintern i den här lägenheten), utan de ska få flytta ut till mina föräldrars landställe, där de har kanske 10*C i rummet de står.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Magi-cat
2015-10-07 09:05
#1

Mina brukar få åka ut och in några nätter först. Lite kyla tål de också.

När det börjar gå stadigt under noll på nätterna tar jag in dem för vinterförvaring.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[HundochKatt]
2015-10-07 09:13
#2

Jag tog in mina för någon vecka sedan. Och brukar göra det vid den här tiden ungefär.

[Garntroll]
2015-10-07 16:47
#3

Så länge de har frostfritt kan man ha ut dom. Min har fått åka ut och in den senaste månaden. Och nu är det på gränsen om jag vågar sätta ut dom dagtid. Har balkong så de är inte på markplan direkt men man är ju orolig. Jobbigt detta när man är pelargonnörd denna tid på året. Hehe

Magi-cat
2015-10-07 18:01
#4

Mina har faktiskt klarat en och annan minusgrad också utan att bli ledsna. Men de kanske är extra härdade….🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Trebit
2015-10-07 19:01
#5

Då ska jag nog fortsätta ta in dem på natten i ett tag till, sen får de flytta ut på landet för vinterförvaring! Tack alla!
#3 Jag känner med dig! Inte lätt när ens favoriter växlar mellan att vara otroligt tacksamma på sommarhalvåret och helt omöjliga att ha i lägenhet på vintern.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Upp till toppen
Annons: