Annons:
Etikettodlingstrådar
Läst 1435 ggr
-Aida-
8/21/15, 8:08 PM

Odla Sallad i lägenhet

Jag försöker få min sallad att trivas hemma hos mig, de är en sån där sallad som man bara plockar som inte blir en boll, bladen pekar rakt upp, läste att dom ska stå soligt och kan stå inomhus, min sallad har vuxit lite granna men är osäker på hur mycket vatten dom behöver egentligen, min mammas sallad som är samma sort finns untomhus i hennes trädgård, solen pekar på dom hela tiden och dom stor trivs, min sallad sloknar totalt i solen, varför går det inte för mig?

Är de så stor skillnad på inomhus odling och utomhus?

Annons:
Omorika
8/21/15, 8:25 PM
#1

Det är faktiskt hyfsat stor skillnad mellan ute och inne och det gäller framförallt ljusförhållanden och luftfuktighet. När det gäller din sallad låter det mest som att den saknar näring och så kanske du vattnar förlite. Kolla om jorden är fuktig och den slokar. Gör den det har du vattnat förmycket och det är stor risk att den dör. Är jorden torr 2 cm ner i krukan och den står soligt och slokar jar du vattnat förlite. Sen är det också så att blommorminne har mucket mindre jordvolym vilket gör att näringen tar slut fort. Så köp flytande växtnäring som du blandar i vattnet när du vattnar så ska den nog ta fart. Lägg gärn upp biler så kanske jag kan komma med fler råd.

-Aida-
8/21/15, 9:01 PM
#2

Men då kanske jag behöver större kruka med mera jord också då?
krukan jag har är väldans liten, jag har större men trodde de va onödigt med stora.

Omorika
8/22/15, 4:17 PM
#3

Ska du plantera om den kan du ta större kruka men jag skulle börja med att gödselvattna. Ger man näring jämnt behövs inte så stor kruka.

-Aida-
8/25/15, 6:57 PM
#4

Jaha, tack för hjälpen! 😃 då behöver jag ta en sväng förbi blomsterbutiken, för man köper väl sånt där antar jag. 🤪 jag äger ingen typ av näring alls till växterna.

Omorika
8/29/15, 11:53 PM
#5

Det finns på vanliga matvruaffärer också. Jag bruksr ta den ekologuska som är som en brun sirap.

Upp till toppen
Annons: