Annons:
Etiketttips-och-trix
Läst 1116 ggr
densomundrar
8/13/15, 7:19 PM

Regrow rabarber

Vissa saker kan man ju plantera om med olika tekniker, kan man även göra det med rabarber? Någon som vet? Tänket köpa en hink och försöka odla en inomhus över vintern, tror ni det fungerar? Tänkte även försöka sätta en utomhus i pallkrage utan botten. Vad tror ni om det?

Annons:
Omorika
8/15/15, 9:58 AM
#1

Är det rabarber med rötter eller bara stjälken? Problemet på vintern är ljuset. Så för att de ska växa måste du se till att de får extra belysning annars gör den varma temperaturen inne i kombination med det svaga ljuset att de sakta dör. Ute ska det inte vara nått problem.

densomundrar
8/15/15, 9:00 PM
#2

#1 vilket som egentligen, bara det fungerar. Men tänkte främst på stjälken, vet inte om jag kommer kunna hitta rötterna på det lilla av plantan som finns kvar ute i trädgården. Ok, tack för upplysningen, det kan ju vara bra att veta. Kan man övervintra en klant kruka utomhus?

Omorika
8/16/15, 12:43 PM
#3

Det beror vars i dverige du bor? Norra sverige är det svårt att övervintra saker i kruka. Det som är viktigt är att isolera krukan med frigolit eller nått liknande. Så att temperaturskiftningarna inte blir så dramatiska. Tror det kan vara svårt att få rötter från en stjälk speiellt om den är utan blad delen men man kan ju alltid försöka 😃.

densomundrar
8/16/15, 5:55 PM
#4

Har bladdelen kvar och gjort två experiment, 1 där jag planterat stjälken direkt i jorden men den ser rätt vissen ut och 1 där jag satt stjälken i vatten u hopp om att rötter ska komma och den är fortfarande spänstig.

Omorika
8/16/15, 7:29 PM
#5

Klipp ner bladet lite i storlek så avdunstar kindre vatten. Huvud saken att det finns blad kvar. Skulle klippa mer det till en tredjedel, vattna jorden och sätta på en plastpåse med några hål i.

densomundrar
8/16/15, 7:38 PM
#6

Tack,ska ge det ett försök

Annons:
Upp till toppen
Annons: