Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 2654 ggr
[Sabina]
2015-07-15 19:12

Elgrillar test och tips

Både i en annan tråd, här på balkongodling,  men även i IRL har jag fått tipset på att använda elgrill, då jag älskar grillad mat och då det oftast finns förbud mot grillning med ordinarie eld-grillar på balkonger. 
Ibland har man möjlighet att grilla på en/sin uteplats men inte alltid. 
Jag har kollat upp detta med elgrillar och hittade en sammanfattning av olika tester för 20215-års elgrillar som såg väldigt lovande ut: 
http://www.test.se/elgrillar/

Använder du elgrill?
Finns det något speciellt märke och/eller modell som du tycker är bra och som rekommenderas?
Tipsa gärna även om andra saker som kan vara bra att veta om elgrillar.

Har du något bra recept får du gärna skriva detta också 🙂

Annons:
Horrorpops
2015-07-15 21:42
#1

Hur mycket skillnad på smak blir det mellan elgrill och kolgrill?

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

[Sabina]
2015-07-15 22:28
#2

Ja, det är en fråga jag också undrar över.  Man vill ju gärna ha kolgrills-smaken men om man tänker på att även gasolgrillar avger "kolgrills-smaken" så kanske även elgrillar kan ge samma smak, tänker jag.
Men jag vet inte säkert utan hoppas någon som vet kan ge oss ett bra svar.

stickanw
2015-07-16 11:30
#3

Man får ju inte smaken som öppna lågor ger det man grillar men om man marinerar ordentligt före grillning så blir smakerna fina ändå. Jag brukar blanda mina marinader själv, men mina recept går inte att skriva vettigt då jag tar en skvätt av ditt och en skvätt av datt och en och annan nypa av olika kryddor. Plus att jag smaksätter med t.ex.  whisky eller rom, eller lite honung o.s.v.

[Sabina]
2015-07-16 17:55
#4

#3 Tack för svar, det var bra att tänka på att marineringen innan kan ha så pass stor betydelse för resultatet på grillningen, som f.ö. låter väldigt mumsiga.
Tack för tipset om honung, det ska jag absolut testa 🙂

stickanw
2015-07-16 18:02
#5

Sabina har du provat med whisky, om inte så gör det. Det blir en helt underbar smak och det behövs inte mer än ett par matskedar i marinaden. Och ja honungsmarinad är också väldigt gott.

[Sabina]
2015-07-16 18:04
#6

Jag har inte provat wiskymarinering av kött men ätit varmrökt lax som först legat en stund i wiskymarinad, det var jättegott så jag kan tro det är samma med köttet 🙂

Annons:
Horrorpops
2015-07-16 21:18
#7

Finns väl något man kan ha i marinad för att ge den dära lite sot/rökt smaken?

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Åsa S
2015-07-17 09:00
#8

Har en Severin jag köpt på COOP för ca 200kr och den funkar utmärkt så länge det man grillar inte är jättetjockt. Ingen kolsmak dock men det är mysigt ändå.

[Sabina]
2015-07-17 10:50
#9

#7 Jo, det finns rökarom. Sen finns det en hel del marinader och glazer med rökarom /hickorysmak.

stickanw
2015-07-17 10:55
#10

Och så finns det whisky med röksmak.😃

[Sabina]
2015-07-17 10:56
#11

Haha, så sant så. :)

AilyAdams
2015-07-31 13:38
#12

Jag köpte en billig och enkel elgrill på Media Markt i våras och den har vi haft mycket glädje av. 

Personligen tycker jag bättre om att grilla på en kolgrill. Det blir jämnare grillat jämfört med hur det blir på vår budget-elgrill.  Nära elementet blir det ju hårdare grillat än mellan dem. 

Vi använder färdiga grilloljor när vi grillar så har inte så många tips på spännande recept.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Honestyisdead
2015-08-04 20:27
#13

Elgrill ger tyvärr ingen grillkänsla alls. Men det är ändå mysigt att grilla på balkongen.

Sedan ger ju gasol inte alls samma smak som kol. Kolgrillat är godast :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: