Annons:
Etiketttips-och-trix
Läst 1935 ggr
Stephanie
2015-07-11 20:17

Självvattnande krukor/fat?

Har lite funderingar på att göra självvattnande krukor för att underlätta vattningen. Kanske även fat som kan räcka till flera mindre krukor? Är det någon som har gett sig på sånt här och kan komma med tips/förslag? Hör gärna allt om olika lösningar, material etc!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
MoaL
2015-07-11 20:27
#1

Självvattnande krukor finns på både blomsterlandet och till och med Ikea, jag skulle inte orka göra egna. 😛 Jag ska själv på semester till Stockholm imorgon, så för att underlätta för min stackars sambo har jag köpt stora brickor och lagt en bevattningsduk på, och därefter så många krukor som ryms. 😉 Då behöver han inte vattna varenda växt var för sig. Men det förutsätter förstås att växterna är sådana som vill ha mycket vatten.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Sabina]
2015-07-11 22:12
#2

Några bra semestertips är:

Man kan klippa tunna remsor av wettexduk och pilla in på baksidan av blomkrukan. Ställ sedan  krukan över ett glas eller karaff med vatten och stoppa ner den andra änden där i.

Tänk på att ha växterna i plastkrukor då de håller fukten bättre än lerkrukor. Även större krukor fodrar mindre passning med vatten än mindre krukor

Vissa växter som pelargoner och olika kryddväxter kan man klippa ner så de har färre blad att försörja med vatten och som dessutom får nya skott lagom tills du kommer hem igen.

Tipset från MoaL går också bra att applicera på balkongväxter. Man kan placera dessa på balkonggolvet , i skuggan så att de håller fukten under längre tid.

stickanw
2015-07-12 11:13
#3

Jag använder genomskinliga plastskålar med eller utan lite 5-6mm grus i botten. Krukan står på gruset eller bara lite nedsänkt i gruset. Vattnar i skålen inte i krukan. Skålen får inte vara för djup, 30-35 procent av krukans höjd  för att minska risken för övervattning. Har man grus i skålen fungerar det som vattenmagasin då växternas rötter till slut söker sig dit.

Omorika
2015-07-14 14:33
#4

Jag har hört om en enkel metod som heter att man vattnar på veke. Det går ut på att man tar en bit garn, ska vara syntet. Trär ut den ur hålen på krukan när man planterar om. Sen stoppar man tråden i en behållar med vatten typ en creamfraich burk. Så krukan står på locket tråden går genom ett hål i locket ner till burkens botten där det finns vatten. Ska tydligen funka på växter som vill ha jämn fuktighet. Men man måste se till att jorden är lätt så blanda gärna i vermekulit, perlit eller sand.

Upp till toppen
Annons: