Annons:
Etikettfröer
Läst 1428 ggr
[Sabina]
5/20/15, 6:39 PM

Stevia

Jag har försökt så frön från Stevia, inköpta från Impecta i två omgångar nu. 
Det kommer visserligen upp ett par små miniblad men sen vissnar de ner och vill inte mer. 😕
Jag tycker inte att jag har såå ogröna fingrar men…ni som lyckats driva upp Stevia från frön, hur gör ni när ni driver upp dessa?
I värsta fall får jag väl försöka ge mig ut på jakt i någon handelsträdgård men vill helst försöka få fram min Stevia genom frösådd…

Annons:
citro
5/22/15, 10:53 AM
#1

På min påse från Impecta så står det "Lägsta garanterad grobarhet: 70 %.

Det kom bara upp en enda liten ranglig planta så jag reklammerade och

fick en ny påse samt rådet att passa hela tiden med vatten trots att

det är plast över med hål i. Impecta tror tydligen att jag vattnat för lite

under tiden fröna gror men jag hade andra sorters frön samtidigt och dom

blev mycket bättre trots att en del var gamla med utgånget datum.

Åsa S
5/22/15, 4:41 PM
#2

Stevia har ljusgroende frön = inte täcka med jord. Vattna jorden och bredså fröerna och täck sedan med plast. Sådden ska stå ljust men ej i gassande solljus. När fröerna grott så vänjer man sakta fröplantorna vid torrare luft.När plantorna har karaktärsblad kan man flytta dem  en och en i små krukor.

Aldrig haft problem vid Steviaodling, köpt mina frön hos Runåbergs man får oftast bra kvalite där.

[Sabina]
5/23/15, 2:50 AM
#3

Tack för era svar 🙂

Åsa, jag har gjort precis som du beskrivit förutom att jag inte beredsått fröna utan bara planterat några i en äggkartong i plast, då de är perfekta att förså frön i.

Kanske är det bara dålig grobarhet på fröna? 
Å andra sidan kommer det upp  små hjärtblad på de små babyplantorna men sen händer inget mer än att de dör. De står inte helle i direkt solljus, fastän de står ljust…

Jag ska försöka med bredsådden,  fungerar inte det ska jag köpa nya frön från Runåbergs. Tycker de har fin-fina frön med god grobarhet så jag har varit väldigt nöjd med Runåbergsfröna

Mundis
5/29/15, 4:58 PM
#4

Jag har också sått stevia, från impecta. Det kom upp två små groddar för några veckor sedan, men de har inte vuxit en millimeter efter det. :P

[Sabina]
5/29/15, 6:56 PM
#5

#4 Åh, precis samma som jag råkat ut för med andra ord.

Kanske man ändå ska testa Runåbergs fröer i stället för Impectas. Fast nu börjar säsongen komma igång ordentligt så de frösådda plantorna kanske inte hinner växa till sig, tänker jag.
Det kan ske är bättre att köpa en planta i år och försöka så nästa år istället?

Upp till toppen
Annons: