Annons:
Etikettfröer
Läst 885 ggr
densomundrar
2015-05-04 18:13

Blötlägga fröna

Gjorde en snabb sökning men hittade inget på denna sajt. Köpte fröer till ärtor idag, det är tänkt att jag ska odla lite sockerärtor. På paketet står det att jag ska blötlägga fröna i ett dygn innan, menar dom i vattenglas eller på fuktig bomull? Ska man ha plastfolie över krukan innan den växt upp lite ur jorden? Står dåligt med info på baksidan och jag är helt "grön" på det här ;-)

Annons:
Uppkatten
2015-05-04 18:33
#1

Jag antar att de menar att man ska lägga ärtorna i ett glas med lite ljummet vatten i.

Jag gör inte det, och det fungerar hur bra som helst ändå. Jag brukar sällan ha plast över just ärtor, men visst kan man ha det om man vill. Ärtor brukar vara lättodlat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Sabina]
2015-05-04 18:47
#2

Jag brukar blötlägga ärtor i ett glas med ljummet vatten.
Jag täcker inte odlingen med plast när ärtorna är planterade. Det brukar som #1 sa, gå jättebra ändå 🙂

densomundrar
2015-05-04 18:57
#3

Tack, då lägger jag ett frö i ett glas till imorgon, måste testa med ett först :-)

Cragan
2015-05-05 20:29
#4

ärtor planterar ju nästan sig själva bara kasta ut en näve i rabatten o jaga höns ett par v så är det ett gäng plantor i rabatten 🤪  har aldrig blötlagt ärtor utan bara tryckt ner dem i jorden (som yngre terrorist så blåste man dem med ärtrör hej vilt överallt o dom växte dom med)

densomundrar
2015-05-05 20:49
#5

Haha, humor :-) inga höns men det tar sig nog iallafall dä :-)

Upp till toppen
Annons: