Annons:
Etikettinredning-och-design
Läst 3182 ggr
KickiG
2015-03-24 18:10

Två gamla akvarier

Hej,

Jag har två gamla akvarier som ligger och skräpar. Är totalt fullkomligt nybörjare med allting som heter odling, men skulle man kunna använda dem på någotvis till växter på balkongen? Balkongen är inglasad om det har betydelse.

Tror inte jag kan fylla på med alltför mycket jord eftersom de kommer bli så tunga då, så potatisodling är uteslutet :)

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
VildaVittra
2015-03-24 18:27
#1

Vattenkrasse kanske? De vill ha lugnt rinnande vatten om fötterna, så installera akvariepumpen i. https://timjanoakleja.files.wordpress.com/2010/09/vattenkrasse.jpg

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sabina]
2015-03-27 14:21
#2

Ett förslag kan vara att du inreder akvariet som ett minilandskap som kan vara fint att titta på på kvällen, gärna med en mysig kvällsbelysning.

Lite ideér kanske du kan finna tex här

Henrik93
2015-03-28 16:25
#3

Ohja! Jag odlar orkideer som behöver god luftfuktighet i akvarium!

att tänka på dock är att om du vill ha vatten så bör det vara rinnande och låg kalkhalt. (om du inte har växter som gillar kalket dvs) samt att du har god ventilering. jag har datafläktar i mitt:)

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

[Sabina]
2015-03-28 16:38
#4

Vilken bra ide att odla orkideer i akvariet. Kanske t.o.m ihop med minilandskapen jag tipsade om samt någon fin, diskret belysning.
Det kan ju bli hur fint som helst 🙂

Henrik93
2015-03-28 20:14
#5

jag har installerat led belysning av rang. arter kan behöva lite extra omtanke. och ja, man kan använda sig av allt möjligt.

mina som jag har där just nu är monterade på korkbark och nån på ett speciellt material som heter epiweb. samt en liten en på ett tegelrör.och ett par i plastkruka.

jag ska investera i ett större terrarium att beklä med levande mossa och orkidéer. det lutar även snart åt att skaffa mig en läsk kyl, för de arter som kan behöva övervintra.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

KickiG
2015-04-02 19:34
#6

Rinnande vatten tror jag att jag får slopa, det har bott möss i akvarierna en tid och silikonen är inte vad den borde vara. Men ett landskap skulle kunna vara kul att fixa till.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
elias.per
2015-04-03 20:02
#7

hydroponic är det bästa alternativek, kan du få stor skörd med.

Surpan
2015-04-07 09:32
#8

#2 Gud så fint! *börjar kika på IKEA efter bra glasbehållare*

/Surpan

[Sabina]
2015-04-07 12:17
#9

#8 Ja, viss är det 😍
Jag hade en gammal guldfiskskål som man visserligen inte får ha fiskar i men som man kan använda till ovanstående arrangemang. Men tyvärr har jag inte kvar den längre.
Om du eller någon annan läser i tråden så får ni jättegärna tipsa var man kan köpa de.

KickiG
2015-04-07 15:43
#10

Blocket, olika FB-sidor och kanske också här på i Fokus brukar man hitta mycket billiga begagnade akvarier. Och på soptipparna. 

Akvarier har ett högt värde som nya och nästan värdelösa som begagnade, av någon orsak.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[Sabina]
2015-04-07 16:00
#11

#10 Tack för tipsen, jag ska verkligen hålla ögonen öppna för en fin rund skål 🙂

VildaVittra
2015-04-07 16:24
#12

#10 Det är för att det är så evinnerligt bökigt att ta bort det gamla silikonet och få det nya att fästa. Men riktigt stora akvarier inbringar dock en ganska bra summa, speciellt om glaset är av kvalitet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Henrik93
2015-04-08 10:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Såhär ser det ut i mitt akvarium. inte så dekorativt för tillfället. men tanken är väl att jag ska bygga upp en botten och sedan odla mossa på väggar och den upphöjda delen. och undertill har jag tänkt ha en vatten reservoar, där jag kanske kommer ha någon liten fisk:)

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Annons:
[Sabina]
2015-04-09 17:11
#14

Jag kan tänka mig att det blir väldigt fint när du är färdig med det.
Ser fram emot fina bilder på det hela sen 🙂

Upp till toppen
Annons: