Annons:
Etikettfröer
Läst 1582 ggr
[Sabina]
2015-02-15 13:56

Åh, dessa marodörer!

Jag har ett antal katter här hemma som är så snälla så (trodde jag)
I år har jag varit duktig och kommit i håg att plantera chilin redan i januari så att jag ska få skörd under så lång tid som möljigt senare i år.
Men vad ser jag idag när jag tittar på mina chilibebisar! Alla små plantor är uppdragna och utspottade av någon kattskrälle 😭
Chilisarna växte så fint och bara för någon dag sedan tänkte jag att snart kommer det bli dags att plantera om chilisarna, men nu är det bara att ta sig i kragen och börja om från början.
Det tråkiga är att två av chilisorterna (frön) fick jag av min mamma som i sin tur fått dom direkt från Indien.
Nu är mamma död och jag känner ingen som kan ge mig liknande fröer och jag har bara 2-3 frön kvar så hoppas de klarar sig från mina marodörer denna gång. 😇

Annons:
VildaVittra
2015-02-15 14:06
#1

Jag har frösådderna i ett akvarium, just för att mina "gröntassade" varelser inte ska pyssla med plantorna. 

Men ett annat tips för att skydda är odlingsklockor, de finns i både glas och plast. Glas är tyngre, men går samtidigt sönder om kissen har ner den i golvet. En annan variant är att göra egna av hönsnät.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Sabina]
2015-02-15 14:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har tyvärr inget akvarium längre men idén med odlingsklocka var bra. Jag har en liknande hemma som jag kan använda 🙂
Egentligen brukar kattskrällarna inte röra mina plantor men denna gång stod plantorna ihop med vitlöksklyftor som står i ett glas med vatten, detta vatten är ju såå intressant att dricka och när man ändå håller på kan man ju dra bort det där irriterande gröna som kittlar en på nosen, antar jag.😐

Omorika
2015-02-15 21:35
#3

Va tråkigt med chilisarna hoppas de nya klarar sig. Mina fyrtassade marodörer råkade putta mer hela min odling av speciella streptocarpusar (krukväxt). Då var jag inte lycklig. Det brukar dock funka bra här så länge det finns en sittplats bland blommorna åt kissarna.

[Sabina]
2015-02-15 21:54
#4

#3 Ja, jag hoppas också de nya klarar sig, de är mitt sista försök. Jag hoppades på att få chilisar i år så jag på det sättet skulle få nya frön av just Indien-chilisarna.
I vilket fall, så ska jag flytta bort vitlöksklyftorna med det "delikata" vitlöksvattnet, då det kanske inte är så nyttigt för katterna att dricka vitlöksvatten, sen ska jag ha en odlingsklocka över sådden som VildaVittra tipsade om sen är det bara att hålla tummarna 🙂

Sindri
2015-02-16 17:37
#5

Odlingsklockor av gamla petflaskor? Eller annan genomskinlig plast.

[Sabina]
2015-02-16 17:49
#6

Idag har jag sått de sista chilifröerna och "provat ut" odlingsklockor av petflaskor.
Det blev petflaskor då jag är rädd att katterna slänger ner min tilltänkta odlingsklocka i glas i golvet

Annons:
Sindri
2015-02-16 17:58
#7

Finns det någon lukt som katterna inte gillar? Kanske du kan pensla/lägga vid krukorna.

[Sabina]
2015-02-16 18:03
#8

jag trodde inte de gillade vitlökslukt men de älskade att dricka vattnet. Kanske ska prova citrusskal men jag har då sett en av katterna försöka knapra i sig det med.
Mina katter är inte riktigt normala som du ser 🐱😇

Sindri
2015-02-16 18:16
#9

Åh, finns det normala katter…..😉

[Sabina]
2015-02-16 18:40
#10

Haha det kan man undra 😃

Tessen
2015-04-11 17:45
#11

Väldigt sent svar men vill du hålla dom små marodörernas tassar och nosar borta från dina växter så är malen vitpeppar något av det mest effektiva för att få dom att inte nosa mer än en gång då det får dom att nysa eftersom det kittlar obehagligt i nosen.
När det legat ett tag får man dock byta ut till ny peppar eftersom doften då försvunnit och nyfikna marodörer kan våga sig tillbaks ^^

Min förra katt åt krukväxter så det stod härliga till, allt hon kom åt gick att tugga på. Så jag kunde bara ha såna växter jag vet är 100% ofarliga för kattmagar.

/T

[Sabina]
2015-04-11 18:50
#12

Tack Tessen för jättebra tips 👍.  Detta ska jag absolut testa nästa gång de får för sig att ens tänka tanken att de ska smaka på växterna.
Nu när gräset växt till sig utomhus, så smakar de dock inte av det nyplanterade plantorna men då hade jag ju kattgräs men det verkar inte duga för kattmarodörerna 😟

Tessen
2015-04-11 21:07
#13

Ja det tycker jag att du ska göra. Är dom riktigt knäppa så äter dom väl upp vitpepparn, min ena katt som jag haft tidigare tuggade nämligen gärna på citronklyftor, så är dom bara tillräckligt knäppa så brukar nästan inget stoppa dom. Men vitpeppar är det jag tycker har fungerat bäst på pälsbollarna jag haft i alla fall och det är ju inte dyrt så man kan ju ge det ett försök 🙂

Nej gräset ute eller andra växter verkar smaka bättre än kattgräs. Förutom för Alice, men hon åt upp allt kattgräs på en dag när jag hade det hemma och sen på natten kräktes det hårbollar lite här och var.
Det är inte det minsta trevligt att vakna, lämna sängen jättetrött och råka trampa på en blöt hårboll! 😐

/T

Annons:
Omorika
2015-04-20 18:06
#14

Nu har samma sak hänt mig, min gurkmelon har blivit halshuggen av min katt. Är inte så lycklig på henne nu…. Hoppas det kommer upp några nya.

[Sabina]
2015-04-20 18:13
#15

#14 Trist, Omorika, hoppas det kommer upp några senkomna gurkmeloner som ännu inte visat sig.

Omorika
2015-04-20 18:16
#16

Jag hoppas det men de har lite svårt att gro så får nog vänta till nästa år men så är livet.

[Sabina]
2015-04-20 18:17
#17

#16 🤗

Upp till toppen
Annons: