Annons:
Etikettfröer
Läst 2076 ggr
Stephanie
2/15/15, 11:48 AM

Mangoldfrön - hur många plantor?

Jag har ett litet mysterium här hemma… Jag sådde mangoldfrön för några dagar sedan, två krukor med två frön i varje. I ena krukan har det nu tittat upp inte en eller två, utan SJU skott!? Vad händer? Hur många plantor blir det av ett frö? I den andra krukan med två fröer har det än så länge tittat upp tre…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
tlover
2/15/15, 11:51 AM
#1

Är du säker att det är mangold? Ibland kan det finnas ogräsfrön i jorden.

l'm back

Stephanie
2/15/15, 11:51 AM
#2

När det igår hade tittat upp fyra plantor i ena krukan, så misstänkte jag att jag hade varit virrig och råkat så dubbelt i en. Det tror jag inte längre, för jag har då rakt inte råkat så sju istället för två :p

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
2/15/15, 11:53 AM
#3

Det undrade vi med, men så många ogräsfrön? Och varför skulle de bara komma upp i de två krukor jag sått mangold i, och inte i någon av de andra jag sådde samtidigt?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

tlover
2/15/15, 11:57 AM
#4

#3 Hos oss brukar det kunna vara väldigt varierat var ogräsfröna hamnar, men jag kan ha fel också det kan vara nått annat.

l'm back

Stephanie
2/15/15, 12:07 PM
#5

Jag hoppas att du har fel, jag vill ha mangold 😭

Här och här ser du bilder på hur de ser ut nu. Det övre är spenat, andra ovanifrån är mangold.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

tlover
2/15/15, 12:16 PM
#6

#5 Jag kan inte se skillnad på plantor i "ung ålder" så bra men även om det skulle vara ogräs så kan ju mangolden komma upp sen, hur lång tid ska det ta för den att gro?

l'm back

Annons:
Stephanie
2/15/15, 1:08 PM
#7

Nuuuu hittade jag! "Frön: Mangoldfröet betstår av fem frön som sitter ihop. Gallring är därför nödvändig om man odlar plantor. " Det förklarar saken! Så det skulle i teorin kunna komma upp tre plantor till förutom de sju… O.o

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

tlover
2/15/15, 1:14 PM
#8

#7 de flesta fröföretag har ju 70% grobarhet på sina frön så det blir isåfall korrekt procentuellt sett 😃

l'm back

Stephanie
2/15/15, 1:15 PM
#9

Sant! 😃

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Sabina]
2/15/15, 3:14 PM
#10

#7 Vad intressant inte visste jag att vissa frön satt ihop så.
Kul att lära sig något nytt och extra viktigt att läsa på förpackningen (vilket jag slarvar med ska jag erkänna) ☝️

Åsa S
2/15/15, 3:31 PM
#11

Man brukar dock inte behöva gallra mangold trots att de sitter i klunga (rödbeta som hör till samma släkt har likadana frön men ofta krossas de isär innan de stoppas i påse men det händer man får många ihop där med).

Själv direktsår jag min mangold i maj när jorden är minst +8C (på morgonen).

Stephanie
2/15/15, 3:33 PM
#12

Haha, det skumma är ju att det INTE står något på förpackningen om det. Jag hittade det när jag googlade. :)

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Åsa S
2/15/15, 3:39 PM
#13

Efersom det ju inte spelar nån roll för odlingsresultatet ifall det kommer många frön ihop när det gäller mangod så är det inte viktig information att sätta på påsen och ingen info man måste sätta ut. (+ofta har påsarna felaktig och dålig info så jag säger sök alltid mer info själv för allt man odlar)

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Omorika
2/15/15, 9:32 PM
#15

Det visste inte jag heller var ju intressant. Jag brukar alltid så ett gäng frön i mina krukor eftersom det bruka ha dålig grobarhet men då behöver men inte det på mangold alltså :D.

Upp till toppen
Annons: