Annons:
Etikettinglasad-balkong-och-växthus
Läst 11277 ggr
Surpan
2015-01-09 12:09

Min balkong

Hej!

Vi flyttade i Oktober 2013 till en ny lägenhet och fick då en stor balkong som är inglasad på ena kortsidan och långsidan. Vi bor på 6e våningen med balkongen i söderläge.

Förra våren bestämde jag mig då för att odla lite själv på balkongen (för första gången i mitt liv). Jag började med tulpaner, som jag tycker är så himla fina. Dom dog i första värmeböljan och fort gick det.. Det blir riktigt varmt på balkongen!

Då köpte jag tomatfrön. Såna där små nybörjar Tomater. Jag fick bram små söta plantor inomhus, planterade om dom i en jättelik kruka och ställde ut på balkongen. De växte jättefint, men jag fick aldrig några Tomater..

Men nu är det nytt år, nya möjligheter!

Har ni några tips till mig som är nybörjare inom detta?

/Surpan

Annons:
[Sabina]
2015-01-09 12:29
#1

Lökväxter kan man med fördel låta stå lite i skugga, typ precis invid balkongräcket där det nästan alltid är lite skuggigt, då blommar de inte över så lätt.

När det gäller sådder så ska man avhärda plantorna först. De är ju bara vana vid att bo inomhus så för att lära dom att trivas lika bra utomhus så brukar jag ställa plantorna i en papperskasse på ett lugnt ställe på altanen/balkongen. 

Med lugnt ställe menar jag då där det inte är för varmt, blåsigt och solig. Låt plantorna vara där en timme och ta sedan in dom, upprepa i några dagar. Öka sedan utevistelsen med några timmar till, fortfarande i papperskassen. Sedan, när plantorna börjat vänja sig med utevistelsen så kan de få stå utan papperkassen en stund för att på så sätt vänja plantorna vid solljuset, annars kan de få solskador på bladen. Ställ då till en början plantorna på ett skuggigt ställe men utan papperskassen. Gör samma även här, låt plantorna successivt få vänja sig vid solen. Låt det hela få ta ca10-14 dagar, så har du plantor som kommer trivas utmärkt på din balkong 🙂

Surpan
2015-01-09 12:36
#2

#1 Ja jag insåg ganska fort att det var för varmt på balkongen för tulpanerna, men det var redan försent 😕

Men vilken vetenskap som går in i att flytta ut växter. Inte konstigt att det gick åt h-vete. 😐

Tips på bra växter till min balkong? Kan jag vinna någonting på att glasa in den sista kortsidan?

/Surpan

[Sabina]
2015-01-09 12:49
#3

#2 Det är inte så omständigt som det kan låta med avhärdningen. Det går bra att göra det efter jobbet eller så 🙂

Fördelen som jag ser det med att glasa in sista kortsidan är att du då under resten av året kan ha utrymmet som ett orangeri och ha växter som citrus, lager och oliv, vilket för mig personligen är en dröm 😍.

Om du har möjlighet att kunna öppna upp en sida på sommaren så det inte blir så hett och så att pollinerare kan komma åt att pollinera Tomater, chili, jordgubbar osv så har du allt av det bästa. 🙂

Jag återkommer snart om lämpliga växter till olika lägen.

Surpan
2015-01-09 12:53
#4

#3 Jag har ett olivträd nu faktiskt! Som jag älskar. Den bodde ute väldigt länge till och med. Men om jag glasar in, kan den bo ute hela vinterna då? Eller måste man ha någon värmare av något slag? När kan man beskära ett olivträd? För det växer jättefort när solen ligger på! 

Min mormor säger att det var det där med bina som var problemet med tomaterna, att det inte kom in tillräckligt för att pollinera. Jag ställde krukan ändå precis vid öppningen, men det kanske är det där att vi bor så högt som är ett problem?

Tack för hjälpen!

/Surpan

NatasjaHemby
2015-01-09 14:29
#5

Jag odlar på inglasad balkong och något som alltid funkar problemfritt för mig att odla är chili och paprika. De behöver vattnas ofta när det är vart på balkongen, men även om de slokar mycket efter en dag med stark sol så sträcker de fort på sig när de får vatten. Annat som trivs riktigt bra på min balkong är slingerkrasse, ampellilja, paradisträd och aloe. I år tänkte jag testa lite mer exotiska frukter, som mango, litchi och cherimoya 🙂

SE*Simbelmynes

[JeanetteK]
2015-01-09 16:24
#6

Jag har en kompis i Stockholm som odlar vindruvor på sin inglasade balkong. På vintern isolerar hon krukan. Hon lägger en massa halm och trasmattor runt om jag inte minns fel. Kanske du kan göra så med ditt olivträd?

Annons:
[Yllhilda]
2015-01-09 18:04
#7

Min granne har ett olivträd stående på sin icke-balkong året om, och den verkar tåla neråt -10 som mest. Men så har han haft den ute sen han flyttade in för 15 år sedan, så den kanske är van. 🤫

[Sabina]
2015-01-09 19:59
#8

#4 Olivträd klarar ned till -10 grader ungefär så det är ett idealiskt träd att ha på sin inglasade balkong (men det beror förstås på vilken växtzon du bor i också).  Beskära olivträd gör man på vårvinter-vår. 

Jag tror inte att höjden på balkongen gjorde att pollinerarna inte kom åt att pollinera, mer typ dålig, kall eller för varm väderlek.

Andra bra växter för varm och solig söderbalkong är tex luktärt (i djupa krukor) klematis, kaprifol, lavendel, pelargoner, nejlikor och olika kryddor. Så utbudet är stort! 🙂

Om du vill kan du också ha kaprifol som skuggande växt förutom solskydd för den varma balkongen. 🙂

Surpan
2015-01-10 10:55
#9

Åh då är det dags att beskära trädet snart då. Då kan jag göra det när jag flyttar ut det. Kryddor ska jag nog ge mig på i år!

/Surpan

Åsa S
2015-01-11 09:12
#10

Tomat gillar inte höga temperaturer deras pollen dör då = det blir ingen pollinering. Annars så brukar man inte behöva insekter för att pollinera tomat det räcker med att snära till blommorna med fingrarna.

Surpan
2015-01-11 12:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

En till liten fråga till min balkong. Jag fick denna fina kruka av min sambo som han har gjort, men jag har svårt att välja vad jag vill ha för blommor i. De ska se fint ut i alla lager och jag vill gärna att alla sorter trivs i samma sorts miljö. Jag tänkte mig någon hängväxt längst ner. Vad tycker ni?

/Surpan

VildaVittra
2015-01-11 22:32
#12

#11 Gud vad fin! Jag skulle sätta hängväxter i alla, så det ser ut som en fontän.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Surpan
2015-01-12 00:36
#13

#12 visst är den? :D det var ju jättesmart, fast vill man inte ha lite olika sorter då kanske? Finns det några som blommar fint?

/Surpan

Annons:
[JeanetteK]
2015-01-14 10:34
#14

#11 Superfin! Vilken underbar present! Jag gillar Lobelia. Det skulle kunna vara fint i någon av krukorna. Jag skulle nog ha något som går att äta i också. Det finns ju många fina blommande växter som går att äta.

Surpan
2015-01-14 10:41
#15

#14 Ja verkligen! Han har vart så fyndig att han har sågat av spettet precis under "kroken" och satt dit gängor också så den går att skruva av, om man skulle behöva byta ut krukorna eller diska dom. Duktiga sambon. 😊

Hm.. Lobelian verkar inte passa mina färger direkt. Jag är mer för Rött/orange/gult/rosa/vitt. Blått och lila är tyvärr inga favoriter 😕. Men ätbara blommor verkar jättetrevligt. Jag vill kunna dekorera på min födelsedag med färska ätbara blommor! Jag såg på plantagen att de säljer sån där fröpåse med olika ätbara blommor, men av någon anledning har jag fått för mig att de blir väldigt höga? Känns som att låga blommor passar bättre in i dessa krukor i alla fall.

/Surpan

VildaVittra
2015-01-14 10:44
#16

#15 Då passar nog indiankrasse, den är gul-orange-röd, ätlig och är en hängväxt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Surpan
2015-01-14 10:48
#17

#16 Åh vad fin den var, några såna ska det bli. Tack!

/Surpan

[JeanetteK]
2015-01-14 12:32
#18

#16 Ja indiankrasse är ju toppen! Ringblommor är fint också, men blir kanske lite höga. Tusenskönor, och små rosor är sött också.

[Sabina]
2015-01-14 12:41
#19

En av mina favoritblommor (bland så många andra) är lavendel. De finns i både vitt och rosa. Väldigt lättskötta blommor som älskar sol och värme, klarar torka och som går att äta och ha torkade i potpourier, hemmagjorda tvålar etc

Surpan
2015-01-14 12:45
#20

Lavendel vore ju trevligt, och de vita är ju himla fina! Dum fråga från nybörjaren: luktar vita lavendelblommor likadant som de lila? 😇 Det enda jag tänker på är om de inte är lite höga och rangliga för att stå i en lutad kruka?

/Surpan

Annons:
[Sabina]
2015-01-14 13:02
#21

#20 Ja, de vita luktar likadant men kanske dock inte lika starkt. 

Nu ser jag inte riktigt hur stora dina krukor är men en lite tuva kanske går bra? Om de står längst ner så blir det nog inte så rangligt, tror jag. 🙂

Surpan
2015-03-09 11:09
#22

Vi har fått en offert på att glasa in sista kortsidan på balkongen men har nog beslutat att tacka nej till det. Det kommer bli alldeles för varmt på sommaren, och det kostade en del också.

Jag har köpt krassefrön nu också! Såna röda som blir 30 cm. mitt stora problem just nu är att det står att de blommar i juli - september. Jag vill jättegärna ha blommor till månadsskiftet juni/juli då jag fyller år då, och det vore så himla kul att få dekorera tårtan med färska blommor och blad. Är det någon som vet hur jag kan skynda på det? Ska jag börja redan nu fast inomhus kanske?

/Surpan

VildaVittra
2015-03-09 13:24
#23

#22 Förgro fröer från nu med tvåveckorsintervall, då ökar det ju chansen att de blommar rätt tid. Extraplantorna går ju faktiskt att äta upp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Surpan
2015-03-09 16:02
#24

#23 Förgro, det är inomhus i andra krukor eller? Som man sen planterar om där de ska sitta? 🙂

/Surpan

VildaVittra
2015-03-09 16:13
#25

#24 Precis.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Surpan
2015-04-07 18:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#26

Så här ser balkongen ut just nu. 🙂 Jag hoppas på finare bilder till sommaren.

/Surpan

[Sabina]
2015-04-07 19:16
#27

Oj vad fin och potential att bli hur mysig som helst, din lyllos!😃
Jag tror det var ett bra beslut att inte glasa in den sista biten för både luftgenomströmmning och värme sommartid.
Nackdelen är väl i så fall att man inte kan förvara icke härdiga perenner på balkongen utan måste hitta andra lösningar, men de gå ju att hitta.
Jag gillar ditt golv också 🙂

Annons:
Surpan
2015-04-07 19:28
#28

Den ser inte mycket ut för världen just nu, men fin ska den bli! 🙂 Ja, jag gillar att det är lite öppet i alla fall. Man får ta nackdelarna med fördelarna. 🙂

/Surpan

Surpan
2015-04-29 20:50
#29

Balkongen är såpad och i ordning, krassen är både sådd och omplanterad till nivå-krukan. Jag satte dom i storlekordning nedifrån och upp (sådda vid olika tillfällen) och det blir riktigt bra nu!

Det enda som är konstigt är att krukorna nu är mörkgrå, som att vattnet läcker ut igenom själva krukan. Kan det hända? 😐

Jag har också fått nya balkongdekorationer av jobbet. 

Jag ska visa er imorgon. 🙂

/Surpan

[Sabina]
2015-04-29 21:19
#30

Ja, terrakotta - och lerkrukor drar ut fukten ur jorden och ut mot väggarna och kanterna på krukan, så det är nog det som hänt.
Det är både en för- och nackdel med den typen av krukor, att de andas, samtidigt som de också torkar ut lättare🙂.

Ser mycket fram emot dina nya balkondekorationer imorgon 🙂

Surpan
2015-04-30 11:56
#31

Över ser ni hur balkongen ser ut nu, med matta och plädar för sommarkvällarna!

Och här ser ni mina nya dekorationer 😃

Det är råttor! 😂 Som mina tre skadedjur jag har har hemma. Tycker det var fint.

Här är min lilla kryddodling. Det är Basilika - Persilja - Pepparmynta. Men det kan vara Pepparmynta - Persilja - Basilika också. Jag tänkte när jag satte dom att "jag behöver inte sätta lappar, jag kommer ihåg" Jo tjena. 🤔

Och här är nivå-krukan med krassen i!

/Surpan

Upp till toppen
Annons: