Annons:
Etikettlökar-och-knölväxter
Läst 2525 ggr
[klarabastin]
2015-04-25 18:00

vitlök!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

tänkte bara lägga upp en lite bildtråd på hur man planterar vitlök!

1: ta en viylöks klyfta.

2:skala bort det yttersta och torra lagret.

3:Tryck ner klyftan 0,5 cm i jorden med den lite halv grövra och platta sidan ner.

4:täck den med jord.

5:KLART! den ista bilden med rötter är efter cirka en vecka!

Annons:
densomundrar
2015-04-25 18:08
#1

Det där måste man ju nästan prova. Måste man ha någon speciell jord?

[klarabastin]
2015-04-25 18:43
#2

#1, nej! ur en klyfta på kommer det långsamt väka ut mera klyftor! men det kommer även att skuta upp lite gröna blad ur jorden! det kan du ha i matlagning ungefär som gräslök!

[Sabina]
2015-04-25 18:43
#3

Enligt Lena Israelsson i boken " Handbok för köksträdgården" samt en erfaren vän, bör jorden helst vara porös och näringsrik och gärna soligt läge (jag har dock mina i endast kvällssol)
Samt bör planteringsdjupet vara ca 6 cm dvs samma som andra lökar i trädgården och /eller krukor, där man oftast kan gå efter 2-3 gånger lökens längd i djup .
Vitlök är lätt att lyckas med och en rolig växt att prova på att odla 🙂

[Sabina]
2015-04-26 13:49
#4

Edit: till ovanstående #3
I kruka, i fönsterkarmen, under hela året kan man plantera vitlöksklyftor. Då räcker det dock med ett sådjup på ett par centimeter.

För att vitlöken ska bli klyftad bör vitlöksklyftorna vara kvar i jorden under  ett år tid. 

I början på säsongen kan man försiktigt klippa av lite av blasten för smaksättning av mat. Men skörda inte för mycket då det hämmar lökens utveckling.

densomundrar
2015-04-28 19:56
#5

En okunnig fråga, måste man ha plastfolie över i början? Köpte jord idag, ska prova. Har aldrig odla något förr.

[Sabina]
2015-04-28 21:43
#6

#5 Du behöver inte täcka över din vitlöksodling med plastfolie.
 Istället kan du, om du är osäker, spruta lite extra  med sprayflaskan men lökar över lag, är mindre känsliga för uttorkning än exempelvis fröer.

Annons:
densomundrar
2015-04-28 22:05
#7

Ok, så då vattar jag bara som normalt? Håller jorden lite fuktig? :-) Är så Förväntansfull, har alltid hatat att ha blommor och sådant för att jag alltid råkar ta död på dom, men kanske har jag hittat något jag kan.tycka om och engagera mig i; odla ätbara saker! Har alldeles för få intressen som engagerar mig men alldeles för många projekt som inte blir av pga brist på tid och ork. Hittar man något man brinner för tror jag att det är lättare att göra alla andra småprojekt där emellan istället för att göra 20 små saker som är tråkigt men som jag vill/måste göra. Oj, sorry att det vart lite ot…. Men men :-)

[Sabina]
2015-04-28 22:29
#8

#7 Ja, normal vattning blir bra 🙂 
Hoppas du hittat en ny hobby i ätbara växter. Det finns så mycket för alla, både nybörjare och erfarna.

densomundrar
2015-04-29 05:47
#9

Tack sabina

[Sabina]
2015-04-29 08:11
#10

#9 Så lite så. Det är bara roligt att kunna hjälpa till🙂

densomundrar
2015-05-10 13:46
#11

Nu har det kommit upp en ganska lång grön sak på min vitlök, den ska jag alltså klippa och ha i mate, eller har jag missuppfattat det? Hur länge kan man fortsätta odla denna? Vitlöken blir inte möglig? Det händer inget mer?

densomundrar
2015-05-11 20:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Såhär ser den ut idag :-)

densomundrar
2015-05-12 11:20
#13

Ingen som vet? Är ny på det här och vet tyvärr inte själv, annars skulle jag inte fråga :-( ber om ursäkt om min okunskap är lite jobbig, men någon.gång och på något sätt måste man lära sig.

Annons:
citro
2015-05-12 15:13
#14

Jag odlar min vitlök i jordgubbslandet, dom växterna verkar trivas ihop.

Lökklyftorna petar jag ner på hösten och runt midsommar börjar bladen

gulna, då är det dax att börja äta av dom. Sen skördar jag innan dom

vissnat ner alldeles, för då hittar man dom inte, men kommer upp nästa år.

[Sabina]
2015-05-12 21:19
#15

#11 Ursäkta att det dröjt lite med svaret. 🙂
Du kan klippa av vitlöksblasten lite försiktigt och använda.
Var dock försiktig med blast-skörden/klippningen om du vill att vitlökarna ska växa till sig lite mer under säsongen, då det tar kraft från vitlökens tillväxt. (se även #4 )

Om du bara vill ha vitlöksblast att skörda, kan ett annat alternativ vara att lägga några klyftor i vatten, vitlöksklyftorna får gärna redan ha börjat gro. Efter några dagar/någon vecka har de blivit så pass långa och stora att de kan klippas av och användas. Dessa går att klippas i flera omgångar, låt de bara växa till sig emellan.
Jag själv har haft vitlöksblasten i så vitt skilda saker som strödd över rostad potatis, omelett och som vitlökssmör. Blasten har en god och mild smak som även passar barn och personer som inte tycker om vitlök i vanliga fall. 🙂

densomundrar
2015-05-12 21:33
#16

#15 lugnt :-) Hänger tyvärr inte riktigt med, kommer det hända något ner än blast så som den står nu? Blir det en vitlök längst ner i krukan? :-P

[Sabina]
2015-05-12 21:39
#17

#16 Ja, du kommer få en rund liten vitlök men inte med så definierade klyftor.
Om det ska bli en klassisk klyftad vitlök, bör den helst planteras på hösten, ungefär vid augusti-september och växa till sig över hösten och vintern för att sedan skördas/tas upp vid försommar/midsommar, såsom #14 beskriver

densomundrar
2015-05-12 21:51
#18

Nu förstår jag bättre, tack. När blasten gulnat ska jag alltså skörda? När man skördar, är dendirekt ätbar eller ska den torkas / annan behandling innan?

[Sabina]
2015-05-12 22:01
#19

#18 Du kan äta den direkt efter skörd 🙂

densomundrar
2015-05-12 22:08
#20

Härligt, då vet jag att det är värt att vänta :-) tack för svar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: