Annons:
Etikettköksväxter-frukt-bär-och-kryddor
Läst 7012 ggr
Magi-cat
4/29/15, 8:00 AM

Odla blåbär!

Någon som försökt odla blåbär på balkongen eller terrassen?

Låter som en härlig idé, men jag antar att man bör välja lämpliga plantor?

http://buynongmoseeds.com/how-to-grow-your-own-blueberries/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Linnea
4/29/15, 5:32 PM
#1

Finns en svensk sort som heter Putte. Den blir ca 1 m både på höjden och bredden och ger mycket bär. Vet dock inte hur den blir i kruka men det är väl bara att testa. Vår granne har en Putte modell stor. Den ger ca 7 liter bär per år.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Magi-cat
4/29/15, 5:49 PM
#2

Oj, 7 liter! Inte illa!

Det vore inte så dumt, tror jag ska prova…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Sabina]
4/29/15, 7:12 PM
#3

Vilken bra idé med blåbär i kruka. Just Putte och även sorten Emil är hyfsat kortväxta (ca 70 cm) för att vara amerikanska blåbär- och därmed även lämpliga för krukodling, och då gärna i frigolitkruka 
Smaken påminner mycket som de svenska vildväxande blåbären, fastän de inte är blåa inuti och något sötare. Härdigheten på Emil och Putte sträcker sig till Zon 5.
Men ska man plantera i kruka, bör man tänka på att det oftast är bra att ta plantor med två zoners marginal neråt så de inte förfryser (dvs. att man inte bor högre än i zon 3)

Jag har varit lite skeptisk till amerikanska blåbär men efter att smakat på Putte-blåbäret så är jag numera omvänd 🙂

Har man dessutom möjlighet till mark-odling så behöver man ju dels inte tänka på att ta härdigare plantor än den växtzon man bor i, dels så har man då även möjlighet att odla högre sorter och därmed även få möjlighet till fler sorter och större avkastning på bären.

Blåbär är surjordsväxter och kan odlas i rhododendronjord och gödslas med blåbärsgödsel varje år och inget kalk. Och precis som i länken i #0 kan man täcka plantorna med gräsklipp eller täckbark.

Cragan
4/29/15, 7:25 PM
#4

har 2st blåbärsbuskar ute i trädgården dock aldrig sett nått blåbär i dem ett par kart sen försvinner dem bara 🤔  o nep hönsen kan inte vara skyldiga dom säger att dom inte äter blåbär 😃

[Sabina]
4/29/15, 8:22 PM
#5

#4 😃 men när jag läste på lite om blåbär så var det både kaniner och hundar som åt av blåbären så de fick skyddas, så hönor kanske också uppskattar blåbär? 🙂
Eller står de kanske för skuggigt? Då blir det mer blad och mindre av bär, i alla fall när det gäller de amerikanska blåbären…

Cragan
4/29/15, 8:28 PM
#6

dålig mark för blåbär i kombination med höns = 0 blåbär till mig 😛

Annons:
[Sabina]
4/29/15, 8:32 PM
#7

Går de att flyttas till ett lämpligare ställe?
Du verkar ju ha de marginalerna, tänker jag 🙂

Cragan
4/29/15, 8:35 PM
#8

är lämpligaste stället på tomten dom står på tyvärr annars blir det för stark sol o kalkrik mark här o dom blåa bären vill ha jord åt det sura hållet men men ska nog bli o funka ändå på nått vänster

Linnea
4/29/15, 9:29 PM
#9

#8 Prova hägna in busken.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Omorika
4/30/15, 2:48 PM
#10

Jag tror att artikeln är lite lurendrejeri som klättrande jordgubbar. Nog kan man odla blåbär i kruka men tror inte det blir så mycket blåbär på en sån planta i en liten kruka som bilden visade.

Det viktiga med blåbär är surjord, och inte förmycket ljus. För mig är det dock helt kört enda fleråriga växten som överlevt är en självsådd sälg.

Upp till toppen
Annons: