Annons:
Etikettodlingstrådar
Läst 4842 ggr
Yukionna15
2017-03-24 20:04

Att odla vallmo från frö

Hej, jag skulle vilja ha lite hjälp med instruktioner och tips när det kommer till odling av vallmo från frö, jag kommer att ha dem i kruka och sår den inomhus till en början, bör jag använda drivhus eller funkar det med en vanlig kruka då jag hört att de inte ska sättas ned i jorden utan ska ligga ovanpå jorden. Hur ofta bör jag vattna fröna innan de spirar, och hur ofta bör jag göra det efterråt? Lite tips om hur de sköts vore tacksammt och berätta gärna om era erfarenheter 😃 Eller om ni kan refferera till någon bra sida på engelska eller svenska 🙂

Tackar i förhand, och bonus om ni har information om hur man sår och tar hand om "Atropa Belladonna" 🙂

Annons:
Tant Grön
2017-03-24 20:07
#1

Jag sår alltid direkt på friland om det är ettårig. Vilken sorts vallmo har du?

Åsa S
2017-03-24 20:41
#2

Ettårig vallmo bör direktsås de gillar inte omplanteringar och liknande och de går bra att så ute i början av april på många håll i sverige bara att strössla ut frön och lägg fiberduk över.

Yukionna15
2017-03-24 21:47
#3

#1 Det är en flerårig vallmo som vad jag förstår kallas" Perry's White"

Tant Grön
2017-03-25 09:04
#4

När jag sått flerårig vallmo så har jag stratifierat, men minns inte om det är absolut nödvändigt med vallmo. Jag har fyllt en kruka med jord, plattat till och vattnat, sedan strött ut fröna ovanpå jorden.
Sedan har jag ställt krukan ute. Brukade ställa sådderna på norrsidan av huset alldeles invid husväggen, så dom var skyddade från solen och för mycket regn.
Flerårig vallmo gillar inte heller omplantering, så man får vara mycket försiktig och inte böja eller skada rötterna.

Upp till toppen
Annons: