Annons:
Etikettodlingstrådar
Läst 1985 ggr
SuperLimm
2017-03-14 10:10

Fel/tokigheter ni gjort

Jag är själv helt nybörjare på det här med odling. Har tidigare inte haft någon balkong men jag har under min uppväxt drivit upp frön till blommor med hjälp av min mamma. Men i år är första året jag planterar fröer och odlar helt själv, på en liten balkong i söderläge.

Är nyfiken på vad ni gjort för tokigheter när ni själva var nybörjare. Kanske planterat något knasigt  eller bara vanliga misstag som de flesta gör?

Mvh Linn

Annons:
Effie
2017-03-14 14:42
#1

Tja…den gången jag skulle vara förutseende; plockade in en kruka som stått ute större delen av vintern för att jag skulle tömma den och förbereda för sommaren. Och konstaterade när den stått inne ett tag (för att torka ut) att det var den krukan jag hade en pion I, just det ja :-/ Det blev inte bra…

Så ska du ha perenner, se till att du har koll på vad du har var…

Kollegan som odlar mer påpekar att det blir väldigt manga plantor av en fröpåse. En balkong är begränsad.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

SuperLimm
2017-03-15 08:30
#2

#1 perenner är fleråriga växter? Själv provade jag i höstas att sätta två tomatfrön, två chilifrön och två morotsfrön. En tomat och chili växer på bra men är väldigt rangliga. En av morotsfröna blev till en liten morot på 2cm. Var väl egentligen inget misslyckande utan mer en kul grej att prova om det gick.

Mvh Linn

Effie
2017-03-15 15:44
#3

perenn är flerårig. Annuell får man så nya varje år. Chili är fleråriga, om man lyckas hitta någonstans att övervintra dem. Och lyckas få  dem att överleva.

2 cm morot blir man inte särskilt mätt på :-)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Agafia
2017-03-21 07:52
#4

Ja , jo det blev lite tokigt när jag sådde mina fröer förra veckan , pratade i telefon med dottern som ringt mitt i sådden………. Upptäcker efter en stund att jag sår på redan sådda fröer……. Kul att se vad som kommer upp 🙄

SuperLimm
2017-03-21 09:10
#5

#4 haha så tokigt!

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: