Annons:
Etikettkrukväxter-och-blommor
Läst 799 ggr
[LarssonA]
1/31/17, 11:27 AM

Bärodling inomhus?

Jag har fått en kanske vansinnig idé, men jag funderar på om det går att odla bär i kruka inomhus? Nu på vintern?

Vill ha blåbär o smultron i köksfönstret och gärna hallon med, men det kanske blir svårare.

Är jag helt ute och cyklar eller skulle det funka?

Annons:
Åsa S
1/31/17, 11:34 AM
#1

Nej de funkar inte de måste ha en vinter för att överleva. För att det ska funka måste du hitta ett bär som normalt sett växer i ungefär samma klimat du har i lägenheten.

Tant Grön
1/31/17, 11:50 AM
#2

Det enda bäret jag kommer på nu som funkar är Physalis

Choklad
1/31/17, 12:14 PM
#3

Jag kom att tänka på en bloggare (tyvärr har jag glömt vilken ) som odlade allt möjligt inomhus, hon hade lampor som gav ljus och en del växter hade plast omkring sig om jag minns rätt. Nu kommer jag inte ihåg om det var just bär hon hade, men kanske jordgubbar skulle kunna fungera? Sedan har ju växter sina säsonger då de vilar och då de "blommar", men jag hade testat. Om man har stor balkong kan man kanske odla hallon mm. Och jordgubbar och t ex blåbär inomhus, men på vintern vilar de ju. Jag hade Tomater som gav frukt till december på Min balkong,(trots att jag har en balkong som står mycket i skugga )  tror att de hade fortsatt att växa om jag hade kunnat skydda deras stjälkar från frosten, men tyvärr så kom frosten in på balkongen fast den är inglasad.

U R us

Maria
1/31/17, 1:18 PM
#4

Man behöver väl insekter som pollinerar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
1/31/17, 1:20 PM
#5

#4 det kan man göra själv med en pensel.

Choklad
1/31/17, 4:56 PM
#6

Ja man kan ha en fjäder också,  jag pollinerade mina Tomater med mina fingertoppar det gick bra det med, och även genom att trycka blommorna försiktigt mot varandra.

U R us

Annons:
Tant Grön
1/31/17, 8:26 PM
#7

Tomater kan man också skaka för att dom skall bli pollinerade.

[LarssonA]
2/1/17, 9:58 AM
#8

Hade väl inga större förhoppningar på det egentligen, men drömde om färska blåbär på morrongröten hela året..

Har blåbärsbuskar o hallon i trädgården och smultron i balkonglådor annars…

Upp till toppen
Annons: