Annons:
Etikettallmänt
Läst 1446 ggr
Eda
7/3/16, 11:43 AM

”Vattenodling” på balkonger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Tänkte berätta om ”vattenodlingarna” på mina  balkonger, som jag tycker fungerar bra, fastän jag ofta är bortrest. Den ena balkongen är inglasad, den andra inte.

Här följer beskrivning:
Stora plastbackar med c:a 1 dm Lecakulor i botten, specialväv från Plantagen och överst jord.
Vattnar med 10 – 30 liter/låda, mängden beroende på om jag är bortrest en längre tid och hur soligt det är. För att kunna mäta när jag behöver vattna har jag ett grovt plaströr rakt igenom alltihopa, där jag sticker ner en torr blomsterpinne och kollar.

Byta jord tycker jag blir för jobbigt, jag vattnar därför ofta med blomsternäring, lägger på lite Blå korn samt ett par ruskor söndersmulad tång varje år, det har hitintills fungerat (10 år)

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Sabinan
7/5/16, 3:50 AM
#1

Alldeles ljuvlig blomning på dina balkonger. 🙂🌺

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Eda
7/5/16, 10:27 AM
#2

Tack för kommentaren!
I år har jag också en planta med röda vinbär, men plantan blev lite skranglig så alla typer av växter tror jag inte blir så bra.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Sabinan
7/7/16, 2:22 AM
#3

Så är det nog. 🙂
Vinbär trivs nog bäst i en kruka med rötterna i jorden, Jag har själv haft vinbär i kruka på balkongen, både röda och vita. De var dock planterade i krukor och mådde mycket bra där i.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Eda
7/7/16, 4:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Känner Sabinan eller någon annan till hur och när man beskär vinbärsbuskar?

Trots det något giraffliknande utseendet på min vinbärsplanta gillar jag den, jag tycker bladen är så fina och några bärklasar fick den. Om jag beskär den kan jag tänka mig att den ändå skulle bli lite yvigare.
Plantans nuvarande höjd är 145 cm. Den är tidigare beskuren 30 cm från marken och därifrån utgår några grenar som är över metern. Två skott börjar vid marken, de är också över 1 m långa.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Sabinan
7/8/16, 12:47 AM
#5

Du kan beskära vinbäret på hösten, när bladet trillat av. Då är det lättare att se hur du ska beskära.
Jag skulle beskära en gren ända in till stammen
Nu vet jag inte hur gammalt vinbäret är, men det brukar ta ett par år innan de ger bättre med bär.
Jag brukar gallra bort ett par grenar, så det alltid kommer nya grenar som ger bär efter ett par år. Röda och vita vinbär ger bär efter 2-5 år.
Men din planta behöver också mer luft runt grenarna, för bättre luftcirkulation och för att solljuset ska kunna komma åt grenarna. Då kommer den må mycket bättre och ge mer bär nästa år.
De avklippta grenarna kan du sen använda för att göra nya vinbärsbuskar. 
Stick ner grenarna i en blandning av sand och såjord, håll krukan fuktigt (men inte blöt) så  kommer det komma rötter till nästa vår som du kan använda eller ge bort till någon som vill ha.

Jag hittade en gång en vas med gamla blommor som jag hade på balkongen, i den fanns några grenar av vinbär som hade fått rötter till våren. De hade alltså stått ute hela vinter utan skydd och dyligt , så de är ju väldigt tåliga.
Jag bor visserligen i zon 2, så det blir ju oftast inte lika kallt här som norröver landet men ändå 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Eda
7/8/16, 8:13 AM
#6

Tusen tack för den utförliga beskrivningen!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Sabinan
7/8/16, 10:36 AM
#7

🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Eda
6/28/17, 9:01 AM
#8

Vinbärsplantan beskar jag i höstas, den blev yvigare, men den verkar inte få några bär i år trots att jag inte beskar alla grenar.  

Ett annat problem med den är nu gröna larver c:a 1 cm långa. Såpvatten hjälper inte, Pyrsol insektsspray verkar bara hjälpa om man sprutar rakt på larverna, så jag har nu övergått till handplock 20 - 30/dag, men eftersom jag tidvis är bortrest skulle jag behöva något med långtidsverkan. Har någon något bra tips!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: