Annons:
Etikettköksväxter-frukt-bär-och-kryddor
Läst 4686 ggr
taylor__lambert
2016-06-26 21:17

Jordgubbar

Min mamma köpte förra året tre jordgubbsplantor, och förra året fick vi mängder med jordgubbar. Så kom vintern. Vi hade den utomhus men den var täckt så den inte fick all kyla på sig, tyvärr verkar den ha dött då den inte vuxit något och ser allmänt död ut. Men jag undrar, finns det plantor att köpa som bara ger bär en gång och inget mer? Eller ska alla jordgubbsplantor fortsätta producera frukt?

Någon som har en bra sida att beställa från? Vill överraska min mamma till hennes födelsedag med nya plantor. Och ska man ha jordgubbarna ute eller inne under vintern?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Åsa S
2016-06-26 21:31
#1

Det finns remonterande jordgubbar som ger skörd under lång tid ex. Ostara. Jordgubbar övervintrar dock inte inomhus och det får inte bli för kallt om rötterna under vintern så de bör vara planterade i marken när de ska övervintra alt i en rejält stor bytta som inte fryser så hårt. Ju mindre bytta desto mindre chans att de övervintrar.

Atropa
2016-06-30 18:34
#2

klä krukorna i säckväv till vintern, det hjälper jättemycket för rötterna :)

Bjornen
2016-07-03 18:48
#3

Gräv ner krukorna i jord under vintern. Jordgubbar tål inte tjäle underifrån som det oftast blir på balkong. Jordgubbsplantor kan övervintras inomhus, men det är inte så lätt. Jag har provat några gånger, men är inte enkelt.

Atropa
2016-07-03 22:30
#4

Du kan även lägga ut ett liggunderlag som krukor kan stå på för att slippa direktkylan från det kalla balkonggolvet :)

taylor__lambert
2016-07-04 19:24
#5

Vi hade en stor hink som de var i under vintern, runt om hinken hade vi lagt massa jord (ca 50L) sen en del handdukar runt det (fråga mig inte varför, det var mamma som tänkte att det kunde vara bra, jag har ingen aning), och sedan hade vi plast ovanpå så den inte skulle få massa snö på sig. 

Jag tänker väl att de inte ska vara i plast, eftersom plast anpassar sig efter den temperaturen som är runt om, dvs är det kallt blir den kall.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

dumbell
2016-07-04 22:44
#6

#5
Men kom på en sak, nog för att dom har viloperiod under vintern. Men dom måste väl ändå få mer eller mindre vatten/vätska för att överleva?eller?

Då kanske plasten gjorde så dom blev för torra? 

Är också intresserad av den här tråden då jag just skaffat jordgubbsplantor och också har dom på balkongen.

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

Annons:
taylor__lambert
2016-07-04 22:47
#7

#6 så kan det absolut vara, men om man vattnar borde det inte bli fryst då i jorden? Jag har för mig att under vilo-perioden så ska man inte vattna. Men jag kan ju ha fel också

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Atropa
2016-07-05 07:52
#8

Ställ plantorna så att dom blir utsatta för vädret, lägg kottar över jorden så inte snön ligger direkt på jorden och kyler plantorna:)

Sabinan
2016-07-08 01:07
#9

Jag tror ni måste ha mer värme runt rötterna under vinter, ställ plantorna på frigolit undertill och runt krukorna, ha även tidningspapper, torra löv, bubbelplast eller liknande runt krukorna.
Jag tror inte plantorna behöver så mycket vatten, då kan de ruttna men ge de en snöboll då och då under vintern, på så sätt får plantorna lite vatten men ändå inte för mycket.
Det bästa är dock att gräva ner krukorna men det är inte lätt alla gånger när man bor i lägenhet.
Jag hade jordgubbar i en "smultronkruka" i många år. Jag ställde bara in den i förrådet när bladen vissnat på hösten, jag vattnade den med ytterst lite vatten ca 1 gång i månaden. Den hade jag i flera år tills krukan sprack. Jag bor visserligen i zon 2 , men med en massa isolering under och runt krukan borde det gå att övervintra jordgubbar även högre upp än min zon.

Lycka till!🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Bjornen
2016-07-16 07:29
#10

Snö är det allra bästa isoleringsmaterialet som finns. det är viktigt att det inte blir för tätt med plast av något slag. Endera blir det för torrt eller också för fuktigt och då möglar och dör. Någon bekant har kanske någon odlingslott och hör efter om de inte kan grävas ner där och helst med krukor. odlingslotterna är ju oftast oanvända under vintern.

Upp till toppen
Annons: