Annons:
Etikettköksväxter-frukt-bär-och-kryddor
Läst 5805 ggr
Juvela
2016-06-05 15:30

Fikonträdet mår inte så bra.

Fick ett stort fikonträd i kruka i morsdag-present, dvs för en vecka sen. Det står soligt (som rådet var) på vår inglasade balkong. Det har vattnats varje dag nu då det har varit så galet varmt o det har sett torrt ut i krukan. Men den tappar blad. 😞 Och idag såg jag några blad gulnat, som sen lossna när jag rörde dem. Vad gör jag/vi för fel? Hur ska den bäst skötas? Vill verkligen inte förstöra en så stor o fin växt.

Annons:
Maria
2016-06-05 15:40
#1

Jag tror att det har mått dåligt av värmen. Kan du inte flytta undan det från den värsta solen.

Jag har två fikon träd som har klarat vintern. De ser inte så fina ut ännu men blad har kommit. De står ute dygnet runt nu men jag försöker att skydda dem under den starkaste solen mitt på dagen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Juvela
2016-06-05 16:02
#2

#1 ja det känns som att detr det. Jag flyttade lite på det nu så att det inte står direkt i solen i alla fall.

Åsa S
2016-06-05 19:36
#3

Större kruka (det blir jämnare vattentillgång i större kruka än i liten) + skugga med ex. fiberduk + är det inglasat dra upp fönstrena under soliga dagar.

Juvela
2016-06-05 19:49
#4

#3 tack för tipsen 😊

Bjornen
2016-06-11 11:35
#5

Troligen brända sugrötter om krukan står så varmt. Större kruka så att sugrötterna inte kommer i kontakt med krukan. Rötterna tål inte temperaturer av högre än 40-42 grader. Är den kanske planterad i svart kruka kan det nog bli 70 grader och sugrötterna bränns sönder. Då hjälper inte vattning annat än att det kyler rötterna för en stund. Fikon som mår dåligt får lätt spinn.

Juvela
2016-06-13 00:22
#6

Ojdå. Den är planterad i en svart plastkruka, men har en ljus ytterkruka. Spinn undviker jag ju gärna. (Går de bort med såpa-vatten?) Jag har flyttat på den så den inte står direkt i solljuset, gett den citrusnäring och försökt låta den vara. Den har inte tappat blad på ja nästan en vecka o den har inte lika många gula (o inte fullt så gula som innan heller). Den har inte fått vatten sen i torsdags nu, då den fick näringen. Läste någonstans igår att gula blad kan bero på för mycket vatten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: