Annons:
Etikettolika-väderstreck
Läst 855 ggr
Bjallstal
6/3/16, 7:32 AM

Balkong i söderläge.

Hej! Vad kan jag ha för blommor/kryddor etc på en balkong där det sol precis hela dagen? Har en väldigt lång och ganska smal balkong men med gott om plats för diverse odlingsformer. Det ser så tråkigt ut med bara rosmarinen jag har där nu. Är öppen för alla typer av växter.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
[Rhonda]
6/3/16, 7:41 AM
#1

Pelargoner älskar sol! Kanske en klematis (perenn) eller ettåriga som klättrar på väggen? Jag har satt ett nät på en del av framsidan på balkongen och där ska mina blomma-för-dagen klättra. Det blir lite skugga när man sitter ute.

Bjallstal
6/3/16, 8:17 AM
#2

Sidan med vägg har skugga fram till 11-12 ungefår. Har funderat på att sätta ett armeringsjärn där, så man kan hänga upp lite annat kul med. Tack för tipsen!

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Sabinan
6/4/16, 2:41 AM
#3

De flesta kryddörter tycker också om varm och soligt läge. 
Exempelvis dragon, salvia, citronmeliss, myntor, oregano, persilja osv. Du kan samplantera dom som en liten örtaträdgård, det är väldigt fint. Öterna kan torkas eller frysas om man inte hinner äta allt och många av dessa är vinterhärdiga, om de får stå skyddat samt helst isolering under och runt krukan.
Tomater och chili passar också i soliga och varma lägen. Kanske jordgubbar i ampel?
Samt min favorit: lavendel som man kan njuta av (förutom i krukan) i både potpourier och bakverk under hela året om man torkar blomställningarna.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Åsa S
6/4/16, 8:52 AM
#4

Har sol hela dagen jag med sånt som tomat funkar dåligt här hos mig vid de höga temperaturer jag får här dör tomatens pollen. Kryddväxter från medelhavet funkar bra, även parasollsäv, rumslind, pelargoner, suckulenter, malabarspenat. Viktigt är att ha rejäla krukor och sånt som parasollsäv kan ju stå i lite vatten, i varmt lge torkar små krukor upp för fort. Man får nog testa sig fram med vad som funkar och efter några år vet man vad som funkar just på ens egna balkog så har jag gjort.

Upp till toppen
Annons: