Köksväxter, frukt, bär och kryddor

Egenodlad svamp

2016-05-16 00:33 #0 av: Sabinan

Jag har köpt ett "svamphus" med gul ostronskivling.
Man köper ett paket med "hus" i kartong, svampmycel och höpellets. Blandar ihop höpelletsen med mycelet, häller på vatten och väntar i drygt två veckor, så det får gro ifred, sedan öppnar man ett par luckor i taget, där svampen får växa ut (vilket tar några dagar till.
Idag var det dags att öppna de första luckorna, klippa upp lite i plastpåsen där svampen grott och spraya med vatten på det ett par gånger om dagen.
Jag tycker detta verkar spännande, jag har tänkt på detta något år innan jag tog modet till mig och köpte detta kit. Glad

Är det någon som provat detta?
Hur blev resultatet?

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Anmäl
2016-05-16 00:34 #1 av: Sabinan

Öppnat de första luckorna på svamphuset:

Anmäl
2016-05-16 00:35 #2 av: Sabinan

Närbild, det ser lovande ut och doftar svagt men gott av svamp Glad:

Anmäl
2016-06-05 15:33 #3 av: Juvela

Åh vad roligt. 😀 Vad finns det för olika sorters svamphus mer än gul ostronskivling?

Anmäl
2016-06-06 00:40 #4 av: Sabinan

Det finns många sorter på internet man kan välja på tex grå ostronskivling, champinjon, shitake

Här är en webbbutik, här en annan men det finns fler företag som säljer svamp-kit, om man googlar Glad

Anmäl
2016-06-06 06:55 #5 av: Juvela

Okej. Tack 😊

Anmäl
2016-06-08 14:20 #6 av: Tant Grön

Hur ser svamphuset ut nu, eller har du skördat färdigt?

Anmäl
2016-06-09 02:12 #7 av: Sabinan

Nu har jag skördat den första omgången. Efter det har svamphuset stått på altanen i kvällssol, med vind och olika temperaturer.
Jag hade glömt bort den lite men idag såg jag att det spontant börjat växa igen, så nu ska jag försöka ta bättre hand om svampodlingen igen Oskyldig

Här är några dag-för-dagbilder från första odlingomgången 

Anmäl
2016-06-09 15:31 #8 av: Tant Grön

Oj, vad mycket svamp. Skrattar Var den god? Smakade den som vanlig ostronskivling?

Anmäl
2016-06-09 17:49 #9 av: Juvela

Jisses vad mycket det blir! 😀😮
Vad har du gjort för gott med de?

Anmäl
2016-06-10 00:01 #10 av: Sabinan

#8 och #9 Tack! Jo, det blev en rejäl skörd.
Jag har gjort pastasås och sås till maten av dom. Lite har jag också torkat för att använda senare Glad.
Denna andra gång kommer det inte lika mycket men har man möjlighet, kan man även odla den på stockar (lövträd) i en skuggigare del av trädgården.
Jag tänkte prova detta på mitt lantställe.
Jag vet inte hur vanlig ostronskivling smakar, har aldrig ätit det, men denna var god, med mycket smak av "svamp" samt lite, lite anstrykning åt kantarellhållet.
Hade jag varit vegetarian, hade det varit en bra bas till mer "köttiga" rätter, så jag rekommenderar denna svamp varmt (om man gillar svamp-smak).
Barnens pappa fick smaka men han tyckte inte om den, av samma anledning som jag gillade den. 

Anmäl
2017-02-09 20:27 #11 av: Hera

Här kommer fler bilder på vilka skördar huset ger :)

Anmäl
2017-02-10 10:54 #12 av: SuperLimm

Häftigt! Har kollat på såna hus några gånger. Själv äter jag inte svamp men min sambo gillar svamp. Tänkte köpa ett sånt om det fortfarande finns i framtiden när man har barn :) Kanske även köper ett till min syster och hennes dotter om något år, Tror det kan vara en kul grej även för barn :D

Mvh Linn

Anmäl
2017-03-14 21:36 #13 av: ylvala

Så häftigt, köpte samma svamp som dig, haha!

Hur länge har du odlat svampen från samma hus? Hur länge fortsätter svampen växa menar jag.. Och så undrar jag om någon vet om det alltid går bra att odla inomhus? Har ingen möjlighet att ställa ut nämligen. Men vilken kul grej! Glad

Anmäl
2017-03-16 10:55 #14 av: PuffBuck

Men gud vad coolt! Var ligger dessa i pris? :O

Anmäl
2017-03-16 15:12 #15 av: Tant Grön

#13 Har du ingen skog i närheten där du kunde låta den fortsätta att växa, på någon stubbe eller  så?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.