Annons:
Etikettköksväxter-frukt-bär-och-kryddor
Läst 706 ggr
dumbell
5/10/16, 8:48 PM

När kan man börja ta ut plantorna?

Köpte Nepata Cataria (Kattmynta) frön för ett tag sen och sådde NÅGRA men nu sitter jag med FYRA stora krukor fulla (förökade sig snabbare än jag anade) 😮

Så är på gränsen att dom ryms inomhus (kan ju inte stå på golvet då katterna är förtjusta i dom så fått prioritera hyllorna åt dom tillfälligt)

Jag bor i västerbotten, När tror ni man kan börja låta plantorna stå ute även nattetid? 

Tacksam för svar så snart som möjligt 😊

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

Annons:
Sabinan
5/10/16, 11:25 PM
#1

Hur kallt har ni det?
Jag tror det går bra att ha kattmyntan ute dygnet runt även för er uppe i Västerbotten, vid denna tid.
Men det är viktigt att du avhärdar plantorna först (dvs vänjer dom vid utevistelsen, sol, vind osv) . Detta bör du göra i minst 1 vecka, ta ut de någon timme i ett lugnt , skuggigt hörn av balkongen, öka tiden lite mer för varje dag.
På nätterna kan du svepa om växterna med tex fiberväv, bubbelplast eller örngott.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Åsa S
5/11/16, 7:27 AM
#2

Inte förren risken för nattfrost är över och här i stockholm brukar det vara en bit in i juni. Men man kan ju ställa ut dem på dagarna i skuggan med fiberduk på = avhärda det måste man ju ofta göra innan de ställs ut permanent.

Sabinan
5/13/16, 12:09 AM
#3

Kattmynta tål dock några minusgrader. Men alla växter är mer känsliga i kruka än planterade i rabatt.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Bjornen
5/16/16, 8:15 AM
#4

Riktig kattmynta är en kortlivad perenn som kan övervintra i hela landet. Tål ordentlig frost, men måste avhärdas. Tänk på stark sol är ofta farligare än frost. Alternativt är det kantnepeta som tyvärr ofta säljs som kattmynta. Den är en långlivad perenn växt, men kräver väldränerad jord och kan möjligen vara svår att övervintra i bistert klimat. Tål ordentlig frost efter avhärdning.

Upp till toppen
Annons: