Annons:
Etikettallmänt
Läst 1439 ggr
[Thiah]
2016-04-30 17:57

Problemet med sockerärtorna...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har planterat sockerärtor inomhus med tanke på att flytta ut dem. Idag planterade jag om dom i större kruka. Men… Ni ser ju bilden.. Har dom haft det för torrt? För litet? För varmt?…

Annons:
Inkanyezi
2016-04-30 18:50
#1

Jag tycker att det ser ut som om de har haft för lite ljus.

Tant Grön
2016-04-30 19:00
#2

Kan vara någon svamp i jorden. Har du vattnat för mycket?

Åsa S
2016-04-30 19:30
#3

Ärtor brukar inte gilla att odlas i kruka nån längre tid de brukar vilja ut i riktig jord med mycorrhiza och möjlighet att skjuta ner sina rötter i sval fin trädgårdsjord.

[Thiah]
2016-04-30 20:00
#4

#1 det är en av sakerna jag har för lite av #2 absolut möjligt. Dräneringen i deras gamla kruka var inte toppen. #3 nämen vad säger du?! Jag hade fått intrycket av att ärtor var det lättaste nånsin att odla på balkong.

Sabinan
2016-05-02 21:09
#5

#4 Hur har det gått Thiah? Mår sockerärtorna bättre nu ett par dagar senare?
Jag tror också det ser ut som om de fått för lite ljus samt för mycket vatten. De kommer säkert repa sig med större utrymme och mer näringsrik jord.
Om du ska omplantera ärtorna en gång till, tror jag det är bra om du försöker få större avstånd mellan varje planta, så rötterna får plats att växa och bre ut sig bättre. 
Sockerärt går bra att odla i kruka 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

[Thiah]
2016-05-03 05:24
#6

#5 de kan inte ha gått för lite ljus. Det är omöjligt. Dom har stått i ljusa fönster sen planteringdagen. Men nej, ingen förbättring så nu gav jag upp. Får köpa en odlingsbotten åt dom ocl försöka igen.

Annons:
Sabinan
2016-05-04 00:11
#7

#6 Det kommer gå jättebra nästa gång, det är jag helt säker på.
Jag bredsådde ärter från ett paket med gula ärter (för ärtsoppe-kokning) Äter av dessa skott varenda dag i sallader o.dyl men de växer som ogräs så jag har massor hela tiden, dock så klipper jag ner till de första bladparet, så växer det ut nytt därifrån. http://balkongodling.ifokus.se/discussions/570161fbce12c47637006000-bredsa-arter?discussions-1
Ärter är väldigt  lättodlade, du hade nog bara otur den första gången.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

[Thiah]
2016-05-04 04:28
#8

#7 jag har inte gett upp. :) smultrona och lavendeln gick också åt skogen i år. Men det är sånt som händer. Köpte bara "färdig" lavendel istället. ;)

Tant Grön
2016-05-04 13:16
#9

#8 Vad använde du för jord? Det kan bero på den att det gick fel.

[Thiah]
2016-05-04 15:00
#10

#9 vanlig mylla skulle jag säga. Hade lite planteringsjord inblandat.

Bjornen
2016-05-16 08:23
#11

Troligtvis skadades rötterna vid omplanteringen. Rötterna är ganska känsliga vid omplantering och bör inte vara mer än en månad före omplanteringen. Om de stått utomhus kan det också ha blivit skadade av solen. Växter som tål lite frost är solen farligare än frosten och avhärding gäller både frost, sol och blåsväder. Ärter vill ha lite tyngre jord och trivs inte så bra i bara köpjord som innehåller för mycket torv. Blanda i lite vanlig lerjord. Använd åtminstone delar av jorden till nästa års ärtodling. Växter som har kvävefixerande bakterier på rötterna utvecklar dessa bättre om man inte byter jord.

Upp till toppen
Annons: