Annons:
Etikettallmänt
Läst 2452 ggr
Ellociraptor
2016-04-22 08:19

Översvämning

Varför händer det här alltid? :( Jag älskar att odla och ha växter men jag är så sjukt dålig på det. Ett enda ordentligt regn så är alla ens ansträngningar förgäves.

Annons:
NiklasTyreso
2016-04-22 11:48
#1

Du håller på att lära dig bara! Har du borrat några dräneringshål i botten av lådan så vatten kan droppa ur? Det finns "självvattnande" balkonglådor med ett hålrum under jorden så att om jorden blir blöt droppar det ner vätska där och är den för torr på sommaren dunstar vatten därifrån upp till jorden. Man kan dessutom fundera på att använda väldrenerande sandblandad jord, men det hjälper inte om det inte finns hål där vattnet kan droppa ut ur balkonglådan. På något sätt måste man få bort överskottet av vatten.

Ellociraptor
2016-04-23 11:48
#2

Hehe, jaa, learning by doing!

Inga dräneringshål, nej! Jag läste någonstans att det inte var så bra på balkonger så struntade i det. Har istället ett tjockt lager lecakulor och en bit säckväv underst, men det verkar inte ha hjälpt. Jag har även en självvattnande låda och en likadan vit bredvid:

Ingen av dem har översvämmats, så det är alltid något!

Aja, får väl borra dräneringshål innan jag styr upp den igen. Jag har massa pumpafrön från förra året som jag vill sätta i juni (läste att det var en bra tid att så dem) - går det att göra i blomlådan?

Åsa S
2016-04-23 18:00
#3

Det är bara om blomlådan står så att regn inte kommer åt lådan som man kan ha dem utan dränering på balkong annars måste alla odlingskärl ha dräneringshål.

Pumpa kan sås ute när det är varmt ute jorden bör inte bli kallare än +12C så än är det för kallt ute och sedan vet jag inte vad du tänkt dig med odlingen ska de ut på friland sedan? Pumpa vill ja ha STOR jordvolym per planta ifall det ska funka bra och bli frukter, vi pratar om tunna/planta kan vara svårt ha så stora odlingskärl på en balkong.

Sabinan
2016-04-23 23:18
#4

#2 Som Åsa skrev, så behöver pumpa stor jordvolym. Du kan prova att så ett par frön direkt i en jordsäck. Gör ett par hål och plantera där i. Sen om båda gror, kan du ta bort den svagare plantan. 
Det borde gå bra

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Ellociraptor
2016-04-24 12:53
#5

#3 Okej! Får borra hål. Men kommer det rinna massa jordblandat vatten varje gång det regnar då eller?

#3 och #4 Jag anade att det var för lite jordutrymme för pumpor, så får se hur jag gör. Kanske kan förplantera dem på balkongen som ni säger och flytta ner dem till bostadsrättsföreningens trädgård sen eller så får jag leta upp den största hink som får plats på balkongen och hoppas på det bästa . Med tanke på hur det vanligtvis går med mina oldingsförsök blir jag glad bara något växer ärligt talat. :P

Åsa S
2016-04-24 14:41
#6

Jo det kommer rinna ner på golvet ifall det regnar mycket, det är därför jag bara odlar i krukor som står på fat de där balkonglådorna är nog egentligen menade att hänga på utsidan men det får man ju sällan ha i Sverige.

Annons:
Bjornen
2016-04-25 07:23
#7

Balkonglådor har normalt förberedda för håltagning, dels i botten och dels något högre. Hål i botten om man har jord ända ner och med dränerande material i botten när hålen är lite högre upp.

På balkong är pumpa ganska olämpligt och där bör man istället odla squash som är mera lättodlade med snabbare utveckling och behöver något mindre jordvolym. Både pumpa och squash behöver inte så djup jord men de behöver ganska mycket jord. Squash kan odlas i en vanlig 10-15 liters hink. Tänk dock på att använd inte svarta plasthinkar utan skydd eftersom det blir så varmt att rötterna bränns sönder.

Ellociraptor
2016-04-29 11:43
#8

Okej, tack för tipsen! Jag får se vad som händer helt enkelt. Vill ju odla pumpa mest för att jag har sparat massa frön från förra året, så det är är ju ingen katastrof om det inte tar sig.

Upp till toppen
Annons: