Annons:
Etikettköksväxter-frukt-bär-och-kryddor
Läst 730 ggr
Bläcket
2016-04-16 19:18

Örter

Hej!

Jag har några kryddörter i köksfönstret som jag gärna vill få lite tips om, hoppas ni kan hjälpa mig :)

För det första har jag en liten timjan i kruka och jag undrar vilket det optimala sättet att ta blad av den är? Just nu är den tyvärr lite vissen och tråkig. Jag vill kunna använda lite till matlagning och att den ändå ska växa och trivas. Ska jag repa av bladen och låta stjälkarna vara kvar? Eller ska jag ta "toppen" av stjälken? Eller göra på något helt annat vis?

Sedan har jag en lagerblad, som egentligen är 10 stammar/stjälkar som står bredvid varandra i en kruka. Den växer men bara på höjden, jag hade önskat att den var mer buskig, kan jag få den att bli det? Den ser också lite torr och stel ut, något jag kan göra för att den ska trivas bättre?  Efter jag köpte den förra våren planterade jag om den i kruka med jord och lecakulor i botten.

Min tredje förfrågning gäller basilikum och dill som jag sått själv i ett varsitt grunt plasttråg (så-kit från Plantagen). Jag tror att det är dags att föra över dem till kruka nu. Hur gör jag det på bästa sätt, så att jag inte skadar plantorna eller rötterna? Vad ska det vara för typ av jord i krukan och ska jag ha lecakulor i botten? Jag har mycket sol i köksfönstret där plantorna står.

Tacksam för alla svar, tankar och funderingar kring detta!

Mvh

Annons:
Bjornen
2016-04-18 05:25
#1

Timjan är en torrjordsväxt som behöver rikligt med sol och måttlig vattning.

Lagerblad vill ha ordentligt varmt, men bör vila under vintern. Får inte torka ur för mycket, men får inte övervattnas.

Dill trivs inte i kruka och vill ha lite tyngre jordar.

Rosmarin är känslig växt som ska ha varmt och jämn vattning.

NiklasTyreso
2016-04-18 21:58
#2

Myntor är nog de lättaste as örterna. Min vattenmynta växer så det knakar och trivs när jag häller på galet mycket vatten. Det viktiga är att den inte torkar ut. Den kan t o m stå med vatten i krukan, i vatten, bara den inte torkar. Enkelt att inte behöva bry sig om vad som är lagom.

Bläcket
2016-04-22 15:21
#3

Tack för era svar!

# 2: Jag har också haft glädje av mynta förut, de är mycket tacksamma. Får skaffa en sådan igen då :)

#1 : Vad menas med att lagerblad ska vila över vintern? Vad är torrjord? Och vad ska jag göra med dillen om den inte trivs i kruka? Har ingen möjlighet att ha den utomhus.

mvh

Upp till toppen
Annons: