Annons:
Etikettodlingstrådar
Läst 2716 ggr
Sabinan
2016-03-16 11:12

Hur går det med era sådder?

Vi är säkert flera som börjat med våra sådder nu.
Hur går det för er?
Vad har ni sått?
Vad har kommit upp och vad är ni besvikna på?

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
Stephanie
2016-03-16 11:31
#1

Jag odlar ju bara inomhus så jag har redan startat 😛 Men jag har en del ärter som precis börjat blomma, sojabönor som har hur många bönskidor(?) som helst, jordmandel som växer så det knakar, majrovor som mot all förmodan överlevde omplanteringen och en paprika som också börjat blomma precis 🙂

Jag är hur nyfiken som helst på jordmandeln, men det dröjer nog ett bra tag innan det är dags att dra upp något och kolla! 

Sen har jag även tänkt dra igång hydroponisk odling, men jag har varit så slarvig och glömt bort att vattna de där småplantorna så de går och dör för mig hela tiden istället 😃

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Åsa S
2016-03-16 11:38
#2

Enbart sått rotselleri och stjälkselleri och de växer bra. Det är lite tidigt fortfarande att så de flesta växtslag, de blir bara rangliga och stannar i växten när man sätter ut dem så jag väntar med det mesta till april-maj och allt som kan direktsås sår jag direkt ute i marken de blir ofta bäst då.

Sabinan
2016-03-16 11:42
#3

#1 Vad mycket spännande du odlar, och vad långt du kommit🙂.
Jordmandel låter väldigt trevligt och gott.

Du får gärna berätta mer om din hydroponiska odling.
Jag har läst lite om detta men får nog inte riktigt grepp om det.
Det låter lite komplicerat men det är kanske det att man inte provat på det någongång förut?

Jag själv har bara sått olika chili, paprika, stevia och ett par olika körsbärstomater. Allt har kommit upp fint, utom stevian som jag inte heller lyckades med förra året. (Tror det är dålig grobarhet på dom)

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Åsa S
2016-03-16 12:22
#4

Alltid lyckats med stevia fast man behöver bra frön (har köpt hos runåbergs) + de är ljusgroende och får inte täckas av jord.

NatasjaHemby
2016-03-16 14:24
#5

Vad som grott än så länge:

Chili (3 olika sorter)
Tomat 
Pak choi
Vinterkyndel
Bellis/tusensköna
Citrongräs
Kronärtskocka
Spetskål
Purjolök
Blodamarant

Vad som inte grott (än):

Blomman för dagen (ganska nysådd)
Selleri (sådd för flera veckor sedan)
Ramslök (sådd för flera veckor sedan)

Har massa grejer som ska sås, men sår lite då och då för att hela tiden ha något att vänta på 🙂

SE*Simbelmynes

Sabinan
2016-03-16 17:47
#6

#4 Tack för tipset, Åsa, att beställa från Runåbergs. Mina kom från Impecta och det är inte första gången jag misslyckats med deras frön.
Jag har annars läst att Stevia ska vara ganska lätta att odla samt att de är ljusgroende 🙂

#5 Tack för påminnelsen om Blomman för dagen.
Mitt färgtema i år är rött, så jag har köpt en vacker röd, lite småblommig sort att odla i sommar, tillsammans med röda pelargoner, Tomater och chili (Fast inte i samma kruka då 😎)

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
dumbell
2016-03-17 14:41
#7

Jag har precis börjat bli inspirerad och taggad på våren här i norrland (där vi fortfarande har snö, slask och inga vårblommor 😕)

Så började så lite diverse på fönsterbrädan (började enkelt då jag inte har någon grolampa och det fortfarande inte är så ljust; kattmynta, persilja, ruccola)

Och efter någon vecka då dom började gro och jag började bli så nöjd så vaknade jag en morgon till att yngsta katten hade vält ner ALLT 😭

Så har fått börja om igen och bli noggrannare på att ställa bort det från fönstret på kvällarna.. 

Är det någon av er som har katter som gör liknande rackartyg? Har ni kommit på något bra sätt att hindra det?

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

NatasjaHemby
2016-03-17 15:01
#8

#7 Jag har ett sådant här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70186603/ och ett sådant här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50285779/ Just nu har jag även småplantor i ett fullproppat fönster där katterna absolut inte får plats. Jag är noga med att göra plats åt dem i de andra fönstren, så att de väljer dem istället. Kattuppfödning + odling är inte världens bästa hobbykombination 😛

SE*Simbelmynes

Sabinan
2016-03-17 15:11
#9

#7Jag har tre katter, och jo, tyvärr kan de få för sig ett och annat. 🥵
Här är en tråd från förra året med tips om hur man kan skydda sina sådder:
http://balkongodling.ifokus.se/discussions/54e0976d8e0e74596e0003d5-ah-dessa-marodorer

#8 Den första länken med miniväxthuset, oj så fin den var. 🙂 
Vill införskaffa en sådan nu, på en gång. Vilken tur att jag ändå måste åka till IKEA snart 😇

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

dumbell
2016-03-17 15:36
#10

#8 
Åhhh nej 😭 Så mååååånga bra saker… Kommer ju bli pank pga ikea nu hahaha!

Tack så mycket för tipsen hörrni! 😍

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

Gurgil
2016-03-18 10:39
#11

Jag har inte börjat än så jag tror att det snart är dags att göra det

NiklasTyreso
2016-03-18 20:46
#12

Jag har satt upp balkongväxthuset och skickat ut alla kaktusar dit (de klarar ett par minusgrader på natten), så jag fått rum för alla 11 chilliplantor (4 sorter) jag planterat om. Hur ska jag få plats för spanska flaggan och smultronmållor i mitt köksfönster i lägenheten?

Sabinan
2016-03-18 21:06
#13

#12 Balkongväxthus låter intressant, har du någon länk att visa?

Mitt köksfönster är också redan knökfullt.
Får nog hyra in mig hos grannen eller nåt…😃

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
NiklasTyreso
2016-03-19 12:13
#14

Mitt balkongväxthus ser ut som detta men andra företags Växthus fungerar nog lika bra: http://www.rusta.com/se/vaxthus-p623011450201.aspx Utesäsongen kan förlängas för kaktusarna och tillvänjningen till uteklimat, när man börjar ta ut chilli, går smidigare med ett Växthus.

Effie
2016-03-23 17:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Mina chilisar, omplanterade i låda. Nu ska de bara överleva tills det är varmt ute.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Gurgil
2016-03-24 10:13
#16

Oj Vilken sort är det

Effie
2016-03-24 12:11
#17

Mina chilisar?

Jag hade först tänkt att inte odla några I år. Men så bad jag I alla fall min chilifantast till (numera f.d. :-( ) chef om ett par fröer. Han plockade ihop tio fröer, av fem olika sorter, blandade dem och gav mig. Det enda jag vet är att det inte är några av världens starkaste; han odlar dem men jag skulle inte uppskatta dem.

Sju frön grodde; de är omplanterade här. Och jag ser att det är skillnad på dem. Ska bli spännande att se vad det blir av dem.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[annalinea]
2016-03-30 08:38
#18

Mina sådder går hyfsat! Följande har grott i småkrukor:

• 7 chilisorter, inkl. peruvan purple som jag tog från egna plantor för två år sedan
• Djungelgurka 
• Purpurvinda 2 sorter (växer som tusan)
• Smultron och jordgubbar - men dom är pyttiga! Skulle kanske sått tidigare :( 
• Paprika, frön från köpepaprika
• Basilika (men det går långsamt, kanske lite kallt i fönstret)

Jag väntar fortfarande på passionsblommorna jag sådde i mitten av mars, och myntan som jag sådde i helgen har inte visat sig än. Idag ska luktärtorna ner i tidningspapperskrukor för förodling. Mycket kul på G! =)

Sabinan
2016-04-03 19:01
#19

Nu har jag planterat om en del av sådderna, dessutom har jag även fått en yttepytte stevia som kommit upp och som jag hoppas klarar sig.
Inte nog med sådderna, så har jag även en hibiskus och både kaffeplantor och en massa pelargonsticklingar som trängs om utrymmet i mitt köksfönster.
Behöver mer plats för mina lagerblad och resterande sådder. 🥵🤓

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

NiklasTyreso
2016-04-09 09:25
#20

Jag toppklippte mina Japone chilli idag för de är över 60 cm höga och blommar. De ska stå i balkonglåda så jag vill inte att de blir för höga.

Annons:
JoannaLi
2016-04-13 13:12
#21

It's coming along! Alla mina morotsplantor har skottat, alla utom 1 av mina chilifrön har tagit sig, och 1½-2 av mina salladsfrön har gett skott. 

Så jäklarns nöjd med min spontana panikodling, odlade i petflaskor. Omplanterade idag, så nu hoppas vi på att de ska växa vidare!

NiklasTyreso
2016-04-16 14:52
#22

Jag impulshandlade årets sista fröer idag, så nu ska jag så Balsamin. Det är första gången jag prövar denna växt, men jag måste ju addera Balsamin till min samling av medicinalväxter. Balsamin är fin prydnad och på 1800-talet lade man Balsamin i sprit. Tinkturen ansågs vara antiinflammatorisk och fungera som balsam för magen, men det har jag ingen erfarenhet av, än.

Sabinan
2016-04-16 21:20
#23

#22 Balsamin är jättevackert, ser lite exotisk ut, tycker jag.
Vad intressant att du odlar olika medicinalväxter och att vi fick lite info om hur man använde örten förut 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Sabinan
2016-04-16 21:24
#24

Mina egna sådder går väldigt bra, de, liksom alla mina sticklingar av olika slag har tagit sig jättebra. Det enda problemet är platsbrist men det är ett trevligt problem, i sammanhanget 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

NatasjaHemby
2016-04-19 17:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#25

Såhär såg det ut i mina fönster och på Min balkong den 29/3.

SE*Simbelmynes

Sabinan
2016-04-20 11:43
#26

#25 Det ser väldigt trevligt ut, Natasja 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Aleya
2016-04-30 18:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#27

Jo tack. Jag gjorde ett experiment med Tomater man köper i affären. Skivade upp en tomat och planterade skivan/skivorna i jorden. Och jag fick då så mycket sticklingar att jag var tvungen att ge bort.

Men dessa har jag kvar, och dom ser då glada ut.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Sabinan
2016-05-02 19:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

#27 Vad härligt Aleya, de ser ut att trivas hos dig. Ett litet obs! för att vissa köpetomat-plantor kan bli riktigt höga.

Jag själv har jobbat med både trädgård och sådderna så mycket jag bara kunnat i dessa dagar.
Så här såg det ut på altanen tidigare idag, då jag planterade om både chili, Tomater, paprika, Aloe Vera och lite annat.
Ursäkta stöket 😞

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Aleya
2016-05-02 20:14
#29

#28 dessa är bara mini så dom håller sig nog mini. Men dom ska få åka ut sen. Det var flera som fick Tomater av mig och dom verkar också må gott. Mysigt du verkar ha det. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sabinan
2016-05-02 21:10
#30

#29 Låter jättebra, smart att ta frön av minitomater 👍

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Aleya
2016-05-02 21:11
#31

#30 dom är mina favoriter. Tog orange mini plommon typ

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sabinan
2016-05-25 23:25
#32

Idag har jag skött om mina sådder och plantor riktigt ordentligt. Jag har planterat om och gett alla plantor större krukor och näringsrik fin jord.  Det blev totalt nio chilin, två paprikor, sex Tomater, ett par dahlior mm.
Phu, det tog en stund, men roligt och befriande med detta planteringspyssel. 
I sommar kommer jag ha en riktig djungel ute på altanen, när alla plantorna kommit ut Skrattar

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Aleya
2016-05-26 06:15
#33

Igår så har min svåraste sådd tagit sig. Har sått lotusblommor. Och ur båda fröna kommer nu skott. Jag är så glad då jag aldrig trodde att dom skulle ta sig i Sverige av alla ställen när jag köpte dom i Frankrike.  Sen har tomaterna fått flytta hemifrån. ☺ och som jag har kvar har blivit stora som hus. 😀

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sabinan
2016-05-27 00:29
#34

#33 Wow, vad spännande och ovanligt med lotsblommor!
Du får gärna lägga in en bild på den. Eller en egen tråd om denna spännande blomma 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
Aleya
2016-05-27 06:38
#35

#34 ska fixa. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sabinan
2016-05-27 23:07
#36

# 👍🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Aleya
2016-05-28 06:55
#37

#36 nu är det fixat. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sabinan
2016-06-10 01:33
#38

Hur går det för er i tråden? 🙂

Mina plantor åker ut varje morgon och in nästan varje kväll (beroende på beräknad nattemperatur).
Jag skulle visserligen kunna lägga på skyddsväv kalla nätter istället men huset renoveras och jag vill inte att plantorna ska bli skadade av hantverkarna.  
Sen ska både chilin, paprikorna och tomaterna få nya krukor snart.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

[Thiah]
2016-06-11 10:58
#39

Jag har inglasad balkong så växterna har fått flytta ut för länge sedan. Men jag är mest intresserad av honungsmelon fröna jag och sonen sådde. Det ena tog sig direkt och har växt på riktigt bra trots sonens erm.. "Omtanke" ;)

NiklasTyreso
2016-06-12 13:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Jag skickar en bild från balkongen idag. Jag har åbrodd, salvia och dragon, läkelök, kaktusar, sex plantor chilli(2 sorter), balsamin och till höger utanför bilden physalis.

Sabinan
2016-06-12 23:30
#41

#40 Oj, vilken härligt grönskande balkong. 
Man blir glad bara av att se den. 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
Agafia
2016-06-17 16:01
#42

Oh vad alla odlar och fixar på sina balkonger , själv får jag vänta med det till nästa säsong . I slutet av Augusti sätter Balco igång att glasa in våra balkonger 😀 Så just nu står mitt olivträd där ute i ensamt majestät …….

Sabinan
2016-06-18 02:45
#43

#42 För mig går det i perioder, hur mycket eller vad jag odlar. Vissa år är det massor med blommor, andra (som i år) väldigt mycket ätbart. 
Vissa år (fast inte så ofta) har jag inget mer gjort än att köpa lite sommarblommor för att ha på altanen.

Men vilka fina möjligheter du kommer få med inglasad balkong.🙂
Där kommer ditt olivträd trivas fint i höst 🌺

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Aleya
2016-07-12 13:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Allt växer. Men har fått en röd gubbe nu på balkongen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2016-07-12 13:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#45

Här har ni allt som växer.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Thiah]
2016-07-15 11:43
#46
[Thiah]
2016-07-15 11:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Min basilika blommar… :D

Effie
2016-08-12 11:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Mina chilisar, från inlägg nr 15, ser ut så här nu. De har överlevt min vård, eller brist därpå, och det finns blommor och någon frukt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
NiklasTyreso
2016-09-04 12:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Fotade av mina chilis idag innan andra skörden. Har hittills fått 1,5 liter chilli som jag lagt in i vinäger till vintern. Balsaminen luktar gott men den tål inte den intensiva solen på Min balkong varma sommardagar. Physalisen var hopplöst vattenkrävande. Nu i september dricker den 4 liter vatten per dag och i somras behövde den 12 liter per dag, trots att den står i en 20 liters hink. Den skulle behöva en stor murarbalja och ett bevattningssystem, så det blir ingen mer physalis på Min balkong.

Upp till toppen
Annons: